Nu får du mere kontrol over online-reklamerne

Flere webannoncører i Europa vil frivilligt give forbrugerne mulighed for at slukke for reklamer, der sporer deres færden på nettet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Internet Advertising Bureau (IAB) Europe udgav op til påske et sæt retningslinjer for selvregulering af den digitale markedsføring blandt online-annoncørerne.

De såkaldte online behavioral advertising-retningslinjer beskriver, hvordan annoncørerne kan informere forbrugerne om anvendte teknologier til adfærds-overvågning og give dem mulighed for at fra vælge denne kommercielle overvågning.

Disse retningslinjer for selvregulering i branchen er udkommet forud for EU's såkaldte "cookie-direktiv", der træder i kraft 25. maj.

Dette direktiv kræver, at virksomhederne indhenter eksplicit samtykke til anvendelsen af tracking cookies, hvilket er små filer, der blandt andet gemmer oplysninger om folks færden på nettet samt deres anslåede geografiske placering.

Loven er et resultat af stigende bekymringer over indsamlingen af data om brugernes webadfærd udført af online-annoncører. Sporingen af folks adfærd på nettet åbner for potentielt højere reklameindtægter, da det giver mulighed for visningen af mere relevante annoncer til forbrugerne.

Men privacy-fortalere har længe advaret om, at forbrugerne sjældent er klar over denne overvågning og at praksissen kan anses som en krænkelse af privatlivets fred.

IAB Europe oplyser, at 39 virksomheder og websites har indvilliget i at overholde retningslinjerne, som foreskriver, at adfærdssporende annoncer er tydeligt markeret for at oplyse brugerne om anvendelsen af adfærdssporende teknologier samt at brugerne får mulighed for at fravælge at blive sporet.

De deltagende virksomheder i IAB Europes initiativ inkluderer Google, Yahoo, Microsoft og AOL samt websites fra store medier såsom BBC, Financial Times og Telegraph.

IAB Europe fremlægger initiativet som et forsøg på selvregulering i annoncerings-branchen, men det bliver op til Europa-Kommissionen at afgøre om forslagene fra EU's medlemslande overholder det egentlige direktiv.

Direktivet fastsætter ikke, præcist hvordan forbrugerne skal informeres. Det påpeges blot, at en cookie kun bør gemmes eller tilgås på en computer, hvis "brugeren har givet sit samtykke efter at have fået stillet tydelig og udførlig information til rådighed."

Retningslinjerne fra IAB Europe opfordrer til, at reklame-annoncerne skal bære et ensartet ikon, man kan klikke på for at få klar besked om reklamen og muligheden for at fravælge yderligere sporing.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S