Kørelærere i it-blindgyde: Vi har fået nok

Lange ventetider, ingen betalinger og forsvundne ordrer. Danske kørelærere river sig i håret over katastrofalt it-system, der ikke virker, hvis man bruger pc. Og slet ikke, virker, hvis man bruger Mac.

Artikel top billede

Det er ikke det rene wunderbaum at være kørelærer.

Det kræver uanede mængder af tålmodighed, ikke kun fordi de grønne bilister kan have svært ved at gebærde sig i myldretidstrafikken og få parallelparkeringen på plads, men mere på grund af teknisk rod i det it-system, der håndterer booking af køreprøver.

"Jeg kan ikke huske, hvornår jeg har åbnet systemet uden at modtage en fejlmeddelelse," fortæller Jes Schmidt, talsmand for foreningen af frie kørelærere.

"Det virker simpelthen ikke, og det er en katastrofe, at Kommunernes Landsforening, der står bag systemet, ikke magter opgaven bedre."

Kommunernes Landsforening forsøgte i april at løse problemerne ved at sende it-løsningen ud i skyen, men det fejlede totalt.

Systemet kom derefter derefter tilbage i NNIT's datacenter, hvor problemerne ifølge Kørerlærer-foreningen altså fortsætter.

Digital livsnerve

Booking-systemet er en helt central del af at drive køreskole, og derfor medfører de mange problemer med it-systemet daglige frustrationer.

"Det er langsomt, og der er fejl i både bestillingerne og betalingerne. Man burde kunne booke en prøve mellem to køretimer, men det er simpelthen ikke muligt, for det kan vi ikke nå," siger Jes Schmidt, der ofte bruger en halv time på noget, der burde tage sekunder.

Samtidig skal man kende systemet og ikke mindst de fejl, der er, rigtig godt for at få booket en prøve.

"Der er så mange småfejl, som man skal kende på forhånd, ellers kommer man simpelthen ikke igennem."

Systemet hader Mac

Ud over praktiske fejl i selve bookingen er der ligeledes problemer med teknologierne.

Det betyder, at Jes Schmidt, der til daglig bruger Mac, er blevet nødt til at købe en Windows-baseret computer.

"Jeg kan ikke booke fra de Mac-maskiner, som vi normalt bruger på køreskolen. Derfor har jeg købt en pc, som jeg bruger alene til det formål," siger han.

Ingen flugtvej

Tidligere skulle kørelæreren møde personligt op hos politiet for at bestille en prøve. For at gøre den arbejdsgang lettere og billigere valgte man at skabe en digital løsning på problemet. Prøverne skulle bookes via nettet.

Det har langt fra været en succes.

Computerworld har flere gange tidligere skrevet om de mange problemer, der har været med kommunernes køreprøve-bookingsystem, der er et projekt under Kommunernes Landsforenings (KL),

Datatilsynet har ligeledes været efter KL på grund af dårlig sikkerhed i køreprøve-bookingsystemet.

"Nu har problemerne stået på i rigtig lang tid, og vi har ikke en jordisk chance for at gøre noget ved dem. Vi har fået nok, men vi kan ikke gå andre steder hen, for der er ingen konkurrence på området," siger Jes Schmidt opgivende.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job