De vigtigste it-job i Danmark: Direktøren

It-Danmark: Administrerende direktør i Onfone, Morten Strunge, holder sig konstant opdateret med tal fra forretningen. Det gør, at virksomheden hele tiden er på forkant, mener han.

Artikel top billede

Morten Strunge er administrerende direktør i Onfone, som han selv har stiftet og senere solgt til TDC. Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Overblik: Sådan er Onfone blevet en guldgrube

Hver morgen klokken fem tikker en sms ind på 25-årige Morten Strunges mobiltelefon. En besked, som han tjekker hver morgen, efter han har kysset sin kæreste, Marlene, godmorgen.

Sms'en viser, hvor mange nye kunder der dagen forinden kom ind i mobilselskabet Onfone, som han stiftede i 2006. Og det er blot et af mange tal, som han dagligt får en opdatering af.

"Det giver mig ro, for det er det, som vi gør i dag, der gør forskellen. Hvis du har fokus på resultatet hver eneste dag, så er der større sandsynlighed for, at du når ugeresultatet og månedsresultatet," fortæller Morten Strunge, der er administrerende direktør i Onfone.

På den måde minder hans daglige rutiner nok meget godt om den typiske administrerende direktørs.

Onfone har det seneste års tid været kometen på det danske telemarked. Selskabet havde 10.000 kunder i begyndelsen af 2010, mens firmaet i dag har over 170.000 kunder.

Den store kundetilgang blev til sidst for meget for giganten TDC, som 11. maj købte Onfone for cirka 300 millioner og med et trylleslag gjorde Morten Strunge til multimillionær.

Opskriften har ifølge hovedpersonen selv været en konstant fokus på nøgletal. I løbet af en arbejdsdag holder han møder med lederne i afdelingerne for kundeservice og salg for at få en status på, hvordan tallene ser ud i forhold til dagen før.

"Det er en ledelsesmetode, for du tvinger afdelingerne til hele tiden at have fokus på målet," siger han.

Virksomheden har flere salgsafdelinger, der kæmper for at kapre kunder, og hver afdeling skal hver aften sende en sms til Morten Strunge, hvor de gør status over udviklingen i kundetal - nytilkomne og frafald.

"Du kan nå at agere, hvis en afdeling manglede 20 salg i går. Så kan de arbejde en time ekstra i dag og hente det, frem for at de sidst på ugen skal hente 100 salg, for så bliver det mere uoverskueligt for det enkelte individ," fortæller Morten Strunge.

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.

Sådan sikrer du den gode kundeoplevelse

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.

Derudover bliver han også dagligt opdateret om ventetiden i kundeservice.

Den skal være så kort som mulig, men samtidig skal den ikke bare være kort, fordi kunderne smides ud af røret - de skal have et svar, så de ikke ringer igen.

"Vi skal give en god kundeoplevelse hele vejen rundt, for kunderne er ambassadører for os," siger Morten Strunge og tilføjer:

"Hvis vi mister en kunde, er der en risiko for, at kunden taler dårligt om virksomheden."

Todelt direktion

I Onfone har Morten Strunge valgt at have en todelt direktion bestående af ham selv samt vicedirektøren Svend Thomsen.

Morten Strunge tager sig af alt, der omhandler kunder og marketing, mens Svend Thomsen tager sig af økonomien i virksomheden.

"Min primære opgave er at lede medarbejderne og sørge for, at vi hele tiden er et skridt foran konkurrenterne. Vi skal hele tiden have produkter og services i pipelinen, der gør, at vi altid er innovative og bevarer initiativet," siger Morten Strunge.

Nøglen til at være et skridt foran har for Morten Strunge været at fastholde ånden om at være den lille, der kæmper med de store. Også selvom selskabet nu er blevet solgt til TDC.

"Vi skal stadig være de bedste - nu skal vi også være de bedste i TDC-familien," siger han.

Iværksætterånd

Virksomheden er på lidt over et år vokset fra at have fem ansatte til at have 150 medarbejdere.

Her har udfordringen for Morten Strunge været at bevare den iværksætterånd, der er i unge virksomheder.

"Du skal være tæt på medarbejderne, hvis du vil have ansatte, der ikke bare tænker egoistisk. Min dør står også næsten altid åben, og den slags er med til, at medarbejderne giver sig 110 procent i stedet for 90," siger han.

Drivkraften i firmaet er ifølge direktøren i høj grad de mange unge, der er ansat i Onfone, hvor gennemsnitsalderen er omkring 23 år.

"En 20-årig knægt løber med 150 kilometer i timen, hvis du giver ham ansvar og de rigtige rammer. De unge gør alt for ikke at skuffe, så man skal ikke underkende dem, selvom det er unge mennesker," siger han.

Morten Strunge tror på, at Onfone fortsat kan have iværksætter-gnisten, for TDC har ifølge direktøren givet frie rammer til at køre videre med konceptet.

"Det ville ikke være sjovt, hvis jeg bare skulle køre videre med status quo. For mig er det vigtigt, at virksomheden hele tiden flytter sig."

Læs også: Overblik: Sådan er Onfone blevet en guldgrube

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S