Microsoft lancerer sin Java-killer

Visual J# så dagens lys i går. Udviklingsværktøjet skal lokke Java-udviklere til Microsofts .Net. I første omgang handler det dog primært om de mange udviklere, der hænger fast i Microsofts gamle J++.

Microsofts .Net-koncept bliver mere og mere komplet, og i går lancerede softwaregiganten en af de vigtigste brikker i puslespillet - programmeringsværktøjet Visual J#.

Det nye værktøj komplementerer blandt andet Visual C++ .Net, Visual C# .Net og Visual Basic .Net, men J# adskiller sig fra sine brødre ved, at det er den teknologi, der skal lokke tusinder af udviklere fra Java til Microsofts platform.

Og Microsoft satser stort. Ifølge firmaet vil 12 til 15 procent af alle Java-udviklere bruge J# i løbet af et år. Med til den historie hører dog, at der stadig er mange Java-udviklere, der bruger Microsofts gamle J++-udviklingsværktøj, der ellers er lagt i graven. Dem skal Microsoft først og fremmest hente. Argumentet bliver, at gammel Java-kode kan flyttes næsten direkte til J# og dermed få adgang til hele .Net.

Krigen handler primært om de web-services, som både Microsoft og Java-samfundet påstår at have løsningen på. Til Java-samfundet hører spillere som IBM, BEA og Sun Microsystems.

- Det er vigtigt for Microsoft fortsat at levere brikker til visionen om .Net. Det skaber tryghed for de virksomheder, der har satset på .Net, fordi det viser dem, at .Net er virkeligt, når alle brikkerne er ved at falde på plads, siger Robert Perry, der er analytiker hos Yankee Group til E-Commerce Times.

Han forudser dog i samme åndedrag, at Microsofts annoncering ikke får nævneværdig betydning for Java. Virksomhederne vælger en af de to lejre, og de skifter ikke hest i vadestedet.


Vil du vide mere om Microsoft, .Net og Java?
NewsScanner overvåger 300+ medier
Prøv gratis i 30 dage.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse