Send en anbefalet e-mail

Firmaet E-Notarius har introduceret en service, hvor afsendere af e-mail kan få en kvittering for afsendelse og indhold. Dermed kan e-mail få samme juridiske status som et anbefalet brev.

Nu behøver man ikke længere at sende et anbefalet brev, hvis man vil have dokumentation for, at man har sendt et brev til tiden. Dansk/norske E-Notarius har oprettet en service, som skal gøre det muligt for afsenderen at bevise afsendelsestidspunkt og mailens indhold. En lignende tjeneste har firmaet Cryptomathic allerede tilbudt i flere år, men E-Notarius mener, at selskabet kan levere en løsning, der er væsentlig nemmere at bruge.

Servicen virker ved, at man, når man sender en e-mail, sørger for at sende den via E-Notarius. Firmaet omdirigerer så ens mail til en registreringsserver, der vedhæfter dokumentation for afsendelsen og kvitterer for tidspunkt, indhold og afsenderens ægthed. Samtidig gemmes en kopi af mailen.

Det betyder, at e-mailen får status som et anbefalet brev og kan bruges som bevismateriale i en eventuel retssag.

Dermed kan E-Notarius være et alternativ til den digitale signatur, i og med at afsenderen kan få bevis for, at e-mailen er afsendt rettidigt.

Samtidig får modtageren E-Notarius? garanti for, at afsenderen er den, han udgiver sig for at være.

En af fordelene ved systemet er ifølge Rupert Strauss, der er direktør i den danske afdeling af E-Notarius, at det er nemt at bruge, og det er uafhængigt af e-mail-udbyder. Det er uden betydning, om det er en hotmail eller andre mailservere, der står som afsender.

- Der giver os et forspring frem for den digitale signatur. Den digitale signatur vil nok tage et par år at få indbygget i de mange forskellige e-mail systemer, der kendes i dag. Vores løsning kan umiddelbart anvendes af alle, fordi den ikke kræver, at man installerer software på sin egen maskine, siger Rupert Strauss.

Ikke noget nyt

Signering af e-mail er ikke noget nyt fænomen. Det danske firma Cryptomathic har i en årrække tilbudt en løsning, hvor kunderne kan uploade en e-mail, som Cryptomathic så kvitterer for og sender videre til modtageren.

Det nye ved E-Notarius? løsning er, at postgangen er blevet væsentligt forsimplet. Med E-Notarius skal man nemlig ikke ind via et sikkerhedsfirmas hjemmeside og sende sit dokument. Man skriver simpelthen adressen på E-Notarius? postserver i adressefeltet og modtagerens e-mail-adresse i emnefeltet.

Cryptomathics stifter, Peter Landrok, er positiv over for udsigten til konkurrence:

- Vi kan jo ikke forvente, at vi kan have monopol på det område. Jeg ser det som et udtryk for, at flere og flere kan se fordelen ved digitale kvitteringer til e-mail. Det viser, at der er mange leverandører, der er klar til at levere teknologi til digital signering. Jeg tror, at markedet er ved at modnes på det område, siger han.

Peter Landrok mener, at brugervenlighed og pris bliver nøgleparametre for udviklingen inden for digital signering af e-mail.

- Det bliver afgørende at kunne lave en løsning, som den brede befolkning kan benytte, og til en pris som ikke for høj, siger han.

Hos E-Notarius mener man at kunne tilbyde den bedste løsning:

- Vores løsning forsimpler postgangen væsentligt, i og med at man ikke skal logge på et af sikkerhedsfirmaernes hjemmesider for at kunne få kvittering for den afsendte e-mail. Man sender den simpelthen fra sit eget postprogram via vores server, der så sender en kvittering retur til afsenderen, siger Rupert Strauss fra E-Notarius

Sådan virker det

Man tilmelder sig servicen og betaler for et abonnement. Alle e-mails skal så sendes via postserveren på E-Notarius.com, der er placeret i IBM?s danske datacenter. Her verificeres tidspunkt, afsender og indhold, og postserveren sender en kvittering til afsenderen, der indeholder disse oplysninger. Samtidig gemmes en kopi af mailen. Det giver afsenderen mulighed for senere at kunne dokumentere afsendelsen - for eksempel i forbindelse med en retssag.

E-Notarius vil ikke fortælle, hvor mange kunder selskabet regner med at få på tjenesten. Det nærmeste, vi kan komme det, er direktør Rupert Strauss? udmelding om, at firmaet regner med at sætte sig på ?en stor del af markedet?

Juridisk holdbart

Advokat Kenneth Gudmundsson fra Ørestadens Advokatfirma har afprøvet systemet for E-Notarius. Han skriver følgende i et notat:

- Brugen af e-mails i erhvervsmæssig henseende er konstant stigende. Selv i advokatbranchen, der ellers er præget af konservative rutiner. Alligevel er praksis omkring e-mails som gyldigt bevis i en retssag yderst begrænset. Årsagen er, at e-mails i deres nuværende form har en begrænset bevisværdi, fordi det er relativt enkelt at ændre disse oplysninger efterfølgende, og uden at ændringen kan eftervises, skriver Kenneth Gudmundsson.

Kenneth Gudmundsson mener, at en korrekt brug af eNotarius vil ændre anvendelsesmulighederne væsentligt for e-mails og elektroniske dokumenter generelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere