Siebel får verbalsmæk af kunder

En amerikansk rundspørge til referencekunder på verdens største CRM-leverandør Siebels webside afslører dyb utilfredshed med selskabets produkter. Efter to år har flertallet ikke fået øget afkast.

Siebel får verbale tæsk af flere af de af selskabets kunder, der figurerer på virksomhedens referenceliste.

Kunderne er utilfredse med, at de ikke kan måle en øget økonomisk gevinst af deres investeringer i CRM-løsninger fra Siebel, der er førende med en markedsandel på 45 procent.

Det viser en række fortrolige interviews som analysebureauet Nucleus har foretaget med 23 referencekunder, skriver nyhedstjenesten searchCRM.com.

Målingen af den øgede økonomiske gevinst - forkortet ROI (Return of Investment) - er nemlig blevet et buzzword i dele af erhvervslivet, hvor mange salgsbrochurer og sælgertaler starter med ordene: " Øg din ROI med....."

Hvor er gevinsten?

Imidlertid har 61 procent af de 23 Siebel-kunder ikke kunnet registrere en økonomisk gevinst efter to år med et Siebel-systemet. En eventuel gevinst er blevet opslugt af langvarige uddannelses-programmer for de ansatte og tilpasninger af systemerne, lyder klagen.

55 procent af kunderne oplyser også, at budgettet for installering af Siebel-systemerne er blevet overskredet, mens 57 procent oplevede, at tidsplanen blev overskredet.

Ingen fra Siebels hovedkvarter i Californien har ønsket af kommentere kritikken over for searchCRM.com. Virksomheden har udsendt en pressemeddelelse, hvor Nucleus' undersøgelse bliver kaldt for "statitisk ubetydelig".

Endvidere har halvdelen af de 23 referencekunder ikke sikre metoder til at måle den økonomiske gevinst af investeringerne.

Men trods afvisning af kritikken har Siebel fjernet websiden med kundereferencer, skriver searchCRM.com.

Vil du vide mere om Siebel?
NewsScanner overvåger 300+ medier
Prøv gratis i 30 dage.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S