Outsourcing af IT styrker små virksomheder

Små virksomheder får et teknologisk løft ved at lade eksterne firmaer stå for vedligeholdelse af IT-systemerne. Det konkluderer ny rapport om outsourcing, der også peger på fordelene ved at lade mindre leverandører servicere de små virksomheder.

Når outsourcing er blevet beskrevet i medierne, har det ofte handlet om store organisationer, der har lagt driften af hele afdelinger uden for huset. Kundebetjening til call centre og udvikling af systemer samt drift af infrastruktur er placeret hos store virksomheder som CSC, EDS, KMD og IBM.

Men størstedelen af de danske virksomheder hører til i kategorien små og mellemstore virksomheder ? og de har betydelige fordele at hente ved at lade andre tage sig af den daglige drift af økonomistyringssystemerne, netværkene, backup og storage.

Det viser en ny IDC Analyse, som analysehuset IDC har udarbejdet i samarbejde med Computerworld Online. Den baserer sine konklusioner på interviews med 288 nordiske IT-chefer fra små og mellemstore virksomheder.

Forfatteren til rapporten, analytiker Mette Søeborg Ahorlu, mener, at outsourcing kan give den lille virksomhed et decideret IT-løft.

- Små virksomheder i vækst har ikke fokus på IT fra starten, men forretningen. IT-installationerne bliver sat op af medarbejdere med lidt viden om netværk og pc?er ? og det sker ved knopskydning. Det kan kun gå til en vis størrelse, så bliver det uoverskueligt, forklarer hun.

Ved at outsource IT-driften får de små virksomheder ryddet op i deres systemer og strømlinet hele IT-miljøet ? og virksomheden kommer derfor op på et højere teknologisk niveau.

Samtidig bliver de små virksomheders sårbarhed væsentligt mindsket, når de placerer ansvaret for drift og udvikling uden for kontorets fire vægge hos specialiserede IT-leverandører, lyder en af konklusionerne i rapporten.

Ofte er der i en virksomhed med 20?30 medarbejdere ikke råd til at have en IT-medarbejder på fuld tid, men kun deltid. Resten af tiden bruger vedkommende på andet arbejde.

Det øger virksomhedens sårbarhed, fordi den IT-ansvarlige står for den daglige drift og udvikling inden for en lang række områder. Det giver travlhed for den ansatte - og gør det endnu sværere at for vedkommende at holde kompetencerne fuldt opdaterede.

Små leverandører til små virksomheder

IDC Analysen peger også på, at problemet for de små virksomheder er, at de store leverandører ikke er fokuserede på dem. Der er for få stordriftsfordele i løsninger til de mindre firmaer.

Imidlertid er adskillige små, lokale IT-leverandører, som træder til og har blikket stift rettet mod de små virksomheder. IDC Analysen nævner selv Dansk IT Management som et eksempel.

Det firma er enmandsvirksomhed ? ejet af Birger Madsen, tidligere IT-chef i Carl Bro International og Kommunernes Landsforening.

- Firmaerne ringer til mig, når det ikke længere er nok, at sønnike kommer hjem i weekenden og foretager en backup i forældrenes virksomhed, eller at en fingernem ansat står for et netværket. De vil have mere styr på det, forklarer han.

Fælles for hans kunder, der tæller revisorfirmaer, reklamebureauer og managementfirmaer, er, at de ikke interesserer sig specielt for IT.

- Det skal først og fremmest fungere uden problemer. Selvfølgelig er de også bevidste om, hvad det koster, men sikkerheden i driften - det er det vigtigste for kunderne, siger Birger Madsen.

Derfor er det essentielt for ham som leverandør om at vinde kundernes tillid til, at deres IT-systemer er i trygge hænder. Det tager tid, kræver nærvær og udstrakt fleksibilitet fra hans side.

- Jeg sælger især troværdighed og tillid, siger han.

På det punkt mener han selv, at det er en fordel at være en lille leverandør. Det er altid ham, der kommer ud til virksomheden og snakker med direktøren og medarbejderne.

- Jeg har jo selv oplevet som IT-chef, at jeg på fem år fik besøg af fem-seks forskellige salgskonsulenter fra firmaets IT-leverandør. De skulle hver gang sættes ind i min organisation. Det havde jeg ikke tid til, og det har mine kunder endnu mindre, forklarer Birger Madsen.

Af samme grund tror han, at der er et stort marked for små IT-leverandører som ham selv i fremtiden ? og det samme konkluderer Mette Søeborg Ahorlu.

- De mindre virksomheder vil hellere være en stor fisk i en lille sø end at være en lille fisk hos IBM eller CSC, siger hun.

IDC har tidligere vurderet, at der i 2006 vil blive outsourcet og brugt leje af programmer via nettet (ASP) for 10,5 milliarder kroner.

Relevant link:
Dansk IT Management
Køb IDC Analyse her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere