Telia lægger ADSL på is

Netop som gader og stræder er plastret til med reklamer for Telias store danske ADSL-satsning, trækker teleselskabet følehornene til sig igen. ADSL i Danmark kan ikke betale sig, lyder erkendelsen.

Telia har slået rekorden for teleselskaber, der har budt ind på det danske marked for hurtige internetforbindelser, ADSL. Men det er en trist rekord.

Blot 14 dage nåede selskabet at markedsføre sin ADSL-løsning med store outdoor-annoncer og bannerreklamer på nettet, inden produktet nu pilles af plakaten igen. Produktet har været solgt siden sommeren.

I alt 2.800 danskere har nået at tegne abonnement på Telias prisbillige ADSL-løsning, og det svenske teleselskab tager imod ordrer indtil på fredag.

Herefter lyder budskabet til potentielle kunder, der henvender sig for at bestille den ADSL-forbindelse, de netop har set annonceret i busskuret: Desværre, vi tilbyder ikke ADSL - længere.

Annoncekampagnen fortsætter ugen ud, og planlagte gentagelser i løbet af de kommende måneder er selvsagt aflyst. Prisen på den overflødige kampagne holdes hemmelig.

- De regulatoriske betingelser gør det definitivt ikke muligt at tjene penge på ADSL i Danmark i dag, sagde bestyrelsesformand i Telia Networks, Terje Christoffersen, på et pressemøde onsdag.

Forsigtig kritik

Han er forsigtig med at kritisere de danske myndigheder for at diskriminere alle andre end TDC på det hastigt voksende ADSL-marked, hvor den danske telegigant har en markedsandel på knap 80 procent.

- Det er det nærmeste, man kan komme på et monopol. Vi kritiserer ikke nogen, vi konstaterer blot, hvad der er sket. Vi skal betale TDC 740 kroner om året for en ADSL-linje, og den pris agter TDC at hæve, og så kan vi ikke være med, sagde Terje Christoffersen.

Telia erkender, at selskabet ikke har gjort voldsomt meget for at gøre de danske myndigheder opmærksomme på markedssituationen, men selv om IT- og Telestyrelsen ville love at kigge på sagen, ville det ikke være nok til at opretholde ADSL-satsningen:

- Den takt, de regulatoriske forhold ændrer sig med i Danmark, er for langsom til, at vi kan vente på det. Derfor sætter vi nu ADSL på hold, siger Terje Christoffersen.

De kunder, der allerede har fået leveret ADSL eller har modtaget en ordrebekræftelse, vil dog fortsat blive serviceret, og netværket vil blive vedligeholdt, så det er klar til at blive trukket op igen, når markedet har ændret sig, og Telia kan tjene penge på det.

Telia Stofa, der sælger bredbånd over tv-kabler, er ikke berørt af nedskæringerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S