23.000 danske klager over spam

Forbrugerstyrelsen har modtaget flere end 23.000 klager over spam. I langt de fleste tilfælde kan styrelsen intet gøre, fordi hovedparten af de junk-mails, danskerne modtager, kommer fra lande uden for EU.

Forbrugerstyrelsen har modtaget over 23.000 klager om spam, skriver Berlingske Tidende. Styrelsen har dog begrænset mulighed for at gribe ind, fordi de fleste af disse mails kommer fra lande uden for EU.

Fuldmægtig Christian Lüders siger, at Forbrugerstyrelsen er nødt til at vurdere fra sag til sag.

- Lige for øjeblikket er det usikkert, hvad vi kan stille op med de mails, der kommer fra lande uden for EU. Men kommer der spam fra danske firmaer eller firmaer inden for EU, så ser vi på, om det er muligt at føre en sag mod afsenderen, siger han.

Christian Lüders oplyser, at der senest i slutningen af næste år vil blive indført fælles regler for spam inden for EU.

- Vi har sådan set mulighed for at retsforfølge afsendere i andre EU-lande under de nuværende regler. Men det er min klare forventning, at det bliver væsentligt lettere med de kommende regler, siger Christian Lüders.

Ikke fastlagt niveau

Forbrugerstyrelsen har ikke fastlagt noget niveau for, hvor mange klager styrelsen skal modtage, før den tager en sag om spam op.

- Hvis indholdet af mailen er tilstrækkeligt groft, så skal der ikke særlig mange henvendelser til, før vi går ind i sagen, siger Christian Lüders.

Han opfordrer folk til ikke at svare på spammails, fordi det som regel medfører, at man modtager endnu mere spam. I stedet skal man videresende spam til Forbrugerstyrelsen, sammen med en klage.

Relevante links:

Forbrugerstyrelsen har oprettet hjemmesiden Net-tjek.dk, hvor man blandt andet kan læse mere om problemet med spam.

Har du modtaget spam, og vil du sende en klage til Forbrugerstyrelsen, så er adressen: spam@fs.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere