Vodafone giver I-mode baghjul

Teleselskabet Vodafone har succes med det nye mobilkoncept Live, der tager udgangspunkt i kameratelefoner og MMS-multimediebeskeder. Selskabet har vundet betydeligt flere kunder end japanernes I-mode-platform, der også er introduceret i flere europæiske lande.

Foreløbig har det pan-europæiske mobilselskab Vodafones nye Live-koncept vundet over japanske NTT DoCoMo's I-mode i kampen om de europæiske mobilkunders gunst.

Vodafones Live-koncept binder en kameratelefon sammen med MMS-tjenester, og siden lanceringen 24. oktober har selskabet registreret over 380.000 kunder i otte lande.

Alene i Tyskland har selskabet opnået 150.000 nye kunder i perioden.

Hollandske KPN Mobile, der har købt licens til I-mode i blandt andet hjemlandet og Tyskland, havde ved udgangen af september 142.000 I-mode-kunder.

Da havde I-mode været på markedet i næsten seks måneder. Siden er der også kommet I-mode-tjenester til i Belgien og Frankrig, men herfra er der ikke frigivet salgstal endnu.

I-mode uden kamera

I-mode er en mere avanceret protokol end den, der ligger til grund for de WAP-tjenester, der aldrig er slået an i Europa. I Japan har I-mode til gengæld tiltrukket flere end 34 millioner abonnenter.

Flere analytikere vurderer, at NTT DoCoMos muligheder i Europa efterhånden er begrænsede.

I Tyskland, hvor I-mode ikke kan udnyttes med en mobiltelefon med kamera, oplever tjenesterne massiv konkurrence fra MMS-tjenester fra to af Europas største mobilselskab, Vodafone og Deutsche Telekoms T-Mobile.

- I-mode ødelagde alle sine chancer ved at gå ind på markedet med kun en mobiltelefon, som ikke alene var dyr, men også havde begrænsede funktioner, siger Neale Anderson, analytiker hos Ovum i London.

Kampagne skabte forvirring

Desuden kritiseres KPN Mobiles selskab i Tyskland, E-Plus, for at have skabt "total forvirring" med sin første reklamekampagne, der ifølge kilder tæt på selskabet aldrig formåede at fortælle tyskerne, hvad I-mode handler om.

Tidligere på ugen annoncerede E-Plus, at en helt ny I-mode-reklamekampagne er undervejs.

Teleselskabet Telefonica Moviles i Spanien meddelte sidste år, at selskabet også planlægger at lancere I-mode-tjenester, men selskabet har endnu ikke sat dato på. Og siden er der ikke flere europæiske teleselskaber, der har omtalt I-mode i pæne vendinger.

Igennem årene har der været flere spekulationer om, hvilket dansk teleselskab der ville springe på I-mode-vognen. De spekulationer synes nu at være ophørt, ikke mindst efter at de fire store mobilselskaber er i gang med at introducere deres egne MMS-tjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere