Det er svært at sætte kroner og øre på, hvad firmaet sparer, når medarbejderne arbejder hjemme eller har adgang til firmaets IT-systemer, mens de er på farten.
Alligevel tøver analysefirmaet IDC ikke med at love hurtige gevinster på investeringer i remote access, det vil sige fjernadgang til firmaets IT-systemer.
I en ny IDC Analyse, som udbydes i samarbejde med Computerworld Online, gennemgås remote access og de overvejelser, virksomheden skal gøre sig, inden den investerer i udstyret.
I første omgang er det typisk e-mails og den elektroniske kalender, som medarbejderne skal have adgang til både fra hjemmet, og når de er på farten. Senere kobles mere komplicerede systemer på, eksempelvis ordrestyring.
Fleksibilitet
Fordelen ved adgang til mail og kalender er først og fremmest fleksibiliteten, som kan være vanskelig at gøre op i penge.
Men hvis en medarbejder med en timeomkostning på 600 kroner over to år blot kan spare en god time om måneden, kan det berettige en firmabetalt ADSL-forbindelse.
- Det er en kendt sag, at folk med adgang til virksomhedens e-mail ofte arbejder med mails hjemmefra om aftenen, sidste aften i en ferie, hvis de er halv-sløje og for dårlige til at gå på arbejde, men alligevel er i stand til at lave noget, eller når de sidder hjemme hos syge børn, siger IDC-analytiker Mette Søeborg Ahorlu, der har skrevet analysen.
Hun lægger også vægt på, at sikkerhedsløsninger til mobile arbejdspladser eller hjemmearbejdspladser langt fra er så komplicerede og dyre, som mange tror.
En ADSL-forbindelse med VPN, der etablerer en sikker forbindelse over internettet, behøver ikke at koste mere end 750 kroner om måneden per bruger, fremgår det af analysen.
Analysen kan downloades på www.idc-analyse.dk. Prisen er 625 kroner inkl. moms.