CBB opgiver at låse mobiltelefoner op

Presset er blevet for stort - CBB Mobil kaster nu håndklædet i ringen og dropper sit roadshow, hvor selskabet ville låse kundernes SIM-låste mobiltelefoner op. Ideen faldt ikke i god jord i branchen.

Det er en bitter direktør for teleselskabet CBB Mobil, der fredag formiddag måtte udsende en pressemeddelelse om, at selskabet alligevel ikke vil låse SIM-låsene op på nye kunders mobiltelefoner.

Tilbagetoget kommer efter massiv kritik fra branchen.

Først truede forhandlerne COOP Danmark og Dansk Supermarked med at fjerne CBB Mobils produkter fra hylderne.

I denne uge kunne Computerworld Online så afsløre, at Sony Ericsson ikke længere vil yde garanti på mobiltelefoner, der er blevet låst op på uautoriseret vis.

Siden er både Nokia og Siemens fuldt efter, selv om Forbrugerinformationen straks meldte ud, at man ikke kan annullere garantien, medmindre der er sammenhæng mellem en fejl på telefonen og den brudte SIM-lås.

Dikterer prisudviklingen

Hos CBB Mobil er man rystet over reaktionerne.

- Det virker fuldstændigt vanvittigt, at en svensk-japansk gigant skal have lov til at diktere prisudviklingen på mobiltelefoni i Danmark, men det er faktisk, hvad den gør, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør i CBB Mobil.

Når teleselskaberne yder tilskud til mobiltelefoner mod at installere en SIM-lås, så kun selskabets egne SIM-kort virker i telefonen, gør de det umuligt for forbrugerne at gennemskue de reelle priser, mener han.

- Jeg kan kun tolke Sony Ericssons udmelding som frygt for, at salget vil stoppe, hvis det ikke længere giver mening at give tilskud, siger Teddy Søgaard Pedersen.

Nu vil CBB Mobil tilbyde nye kunder hjælp til at få udleveret SIM-koden fra det selskab, de ønsker at skifte fra.

- Vores erfaring viser, at det tit er en ekstremt besværlig proces at få teleselskaberne til at udlevere SIM-koderne, hvilket får mange til at opgive undervejs, siger Teddy Søgaard Pedersen.

En kunde, der har købt en mobiltelefon med tilskud, er oftest bundet til sit teleselskab i seks måneder. Herefter skal selskabet - på kundens opfordring - udlevere SIM-koden, hvis kunden ønsker at skifte teleselskab.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S