Danske Banks IT-nedbrud, der blandt andet har forhindret 75.000 danskere i at få udbetalt deres løn til tiden, har nu bredt sig til det øvrige Skandinavien.
Hos Danske Banks norske datterselskab, Fokus Bank, har IT-systemerne været brudt sammen siden tirsdag.
- Det er korrekt at vi har de samme problemer som vores moderselskab i Danmark, siger Mari Dotterud, der er informationschef i Fokus Bank, til Computerworld Online.
Mari Dotterud forklarer, at IT-nedbruddet skyldes problemer med dataplatformen, der er leveret af IBM.
- Vi bruger det samme system som Danske Bank, så vores IT-problemer er identiske, siger hun.
210.000 transaktioner forsinket
I Norge har IT-nedbruddet betydet, at op til 210.000 bankkunder oplever forsinkelser i deres lønudbetalinger.
- Banken har siden tirsdag haft problemer med at sende og modtage transaktioner, men nu har vi identificeret problemet, og vi er i øjeblikket i gang med at ajourføre kundernes konti, siger Mari Dotterud.
Det arbejde regner hun med, at banken er færdige med mandag.