Fagblad: Urealistiske tal fra Bluetel

Der var rod i garantireparationerne hos telekæden Bluetel, inden Nokia for nylig afbrød samarbejdet. En Bluetel-tekniker kunne ordne 29 reparationer i timen, hvilket er urealistisk, skriver magasinet Telekommunikation.

Nokia efterforsker i øjeblikket, hvad der helt nøjagtigt gik galt hos Herning-koncernen Bluetel, inden finnerne 3. marts med omgående virkning slog hånden af deres samarbejdspartner.

Magasinet Telekommunikation er i besiddelse af dokumenter, der muligvis forklarer Nokias beslutning.

Bluetel drev for eksempel en Nokia Concept Store i København, der havde tre teknikere ansat.

Teknikerne skulle ifølge papirerne være i stand til at klare 700 Nokia-reparationer på én arbejdsdag i september sidste år.

Det svarer til, at hver tekniker reparerede 29 mobiltelefoner i timen, hvis han arbejdede i otte timer uden pause.

En typisk reparation tager imidlertid 25 minutter, mens den simpleste opgave, en software-opdatering, mindst tager fem minutter.

Telekommunikation skriver også, at et uautoriseret Nokia-værksted hos Bluetel i Herning foretog en stribe ulovlige reparationer på mobiltelefoner, hvorefter indberetningspapirerne til Nokia fik et stempel fra det godkendte værksted i København.

Fortsat tavshed fra Bluetel

Endelig skulle Bluetel have indberettet det samme IMEI-nummer flere gange til Nokia. IMEI-nummeret er et unikt nummer, som tildeles alle mobiltelefoner.

På den måde skulle Bluetel være i stand til at fakturere den samme reparation flere gange. Et ødelagt display på den samme telefon kunne således blive ordnet både hos Bluetel i København og to måneder senere i Hamburg, skriver Telekommunikation.

Bluetel selv har ingen kommentarer til beskyldningerne. Koncernen har i det hele taget forholdt sig tavs, siden afbrød samarbejdet.

Bluetel kontrolleres af Hareskov Jensen-familien i Herning, mens TDC Mobil ejer en aktiepost på 10 procent i af det selskab, som driver de danske butikker.

TDC Mobil har ifølge Telekommunikation forlangt en redegørelse af Bluetel om affæren med Nokia, og indtil den foreligger, har mobilselskabet heller ingen kommentarer.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S