Telmore truer Debitel med millionkrav

Telmore pønser på at forlange erstatning i millionklassen, efter at Debitels discountselskab, Smarttalk, udsendte spam-SMS'er til Telmores kunder. Smarttalk forsvarer sig med, at Telmore blot har fået lov at smage sin egen medicin.

Mobilselskabet Telmore forlanger millionerstatning, efter at konkurrenten Debitels lavprisselskab, Smarttalk, torsdag spammede tusindvis af Telmores kunder med ulovlige reklame-SMS'er.

SMS-beskederne oplyste kunderne om, at TDC nu har købt en stor aktiepost i Telmore, og at kunderne i den anledning kan flytte gratis til Smarttalk og oven i købet få 100 kroners gratis taletid oven i hatten.

Inden Telmores advokater greb ind, nåede Smarttalk ifølge forretningschef Anne Raaen Rasmussen at udsende 12.000 SMS'er til Telmores kunder.

Beskederne blev sendt til vilkårlige numre i Telmores nummerserier, og mange af numrene vil formentlig være inaktive.

At dømme efter skriverierne i nyhedsgrupper og debatfora har temmelig mange Telmore-kunder dog modtaget beskeden.

Sagen i korthed:

Onsdag:
Telmore meddeler, at teleselskabet TDC køber en minoritets-aktiepost i selskabet for en uoplyst pris.

Torsdag:
Smarttalk udsender en SMS til 12.000 mobilnumre i Telmores nummerserier og tilbyder kunderne at flytte gratis til Smarttalk og få 100 kroners gratis taletid. "Er du glad for, at Telmore er blevet til TDCmore?" spørger Smarttalk i beskeden.

Telmores advokater truer Debitel, som ejer Smarttalk, med sagsanlæg og fogedforbud, hvis ikke SMS'erne bremses omgående.

Fredag:
Telmore forlanger erstatning i millionklassen. De nærmere detaljer ligger endnu ikke klar.

- Debitel er gået langt over stregen, både etisk og juridisk, og det skal de naturligvis bøde for, siger Telmores direktør, Frank Rasmussen.

Skal betale brev til kunder

Han har endnu ikke taget stilling til, hvordan Debitel skal straffes, men en løsning kunne være at lade selskabet betale udgifterne til, at Telmore skriver ud til sine kunder og fortæller og sagens rette sammenhæng.

- Det vil koste 12 kroner per brev til omkring 270.000 kunder, siger Frank Rasmussen.

I alt 3.240.000 kroner. Pengene vil imidlertid blive indsat på Telmore-kundernes taletidskonti eller doneret til et velgørende formål, bedyrer Frank Rasmussen.

- Vi gør det jo ikke af økonomiske årsager, tilføjer han.

Hos Smarttalk er man forbløffet over Telmores reaktion på det, selskabet betegner som en spøg.

- Vi lader os ikke true af Telmore. Hvis de lægger sag an i den størrelsesorden, er det helt ude af proportioner. Vi har bare givet Frank (Rasmussen, red.) lidt af hans egen medicin, siger forretningschef Anne Raaen Rasmussen, Smarttalk. Hun henviser til, at Telmore igennem tiden også har stået bag mange pudsige happenings for at tiltrække sig opmærksomhed.

Stor respons

Smarttalk er ikke indstillet på at betale en øre til Telmore, og modtager selskabet et erstatningskrav, må de to parter mødes i retten, bedyrer Anne Raaen Rasmussen.

Hun har fået stor respons på SMS-aktionen og påpeger, at de fleste er positive over for tilbudet om at skifte selskab.

- Jeg tror ikke, at Telmore har det ret godt med sine kunder. Mange er jo blevet kunder hos Telmore for at slippe for TDC, siger hun.

Alligevel indrømmer hun, at sagen har givet mange negative reaktioner.

- Dem siger vi pænt undskyld til. Det er ikke vores mening at spamme alle mobiltelefoner i Danmark, siger Anne Raaen Rasmussen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere