Mobilselskabet Telmore forlanger millionerstatning, efter at konkurrenten Debitels lavprisselskab, Smarttalk, torsdag spammede tusindvis af Telmores kunder med ulovlige reklame-SMS'er.
SMS-beskederne oplyste kunderne om, at TDC nu har købt en stor aktiepost i Telmore, og at kunderne i den anledning kan flytte gratis til Smarttalk og oven i købet få 100 kroners gratis taletid oven i hatten.
Inden Telmores advokater greb ind, nåede Smarttalk ifølge forretningschef Anne Raaen Rasmussen at udsende 12.000 SMS'er til Telmores kunder.
Beskederne blev sendt til vilkårlige numre i Telmores nummerserier, og mange af numrene vil formentlig være inaktive.
At dømme efter skriverierne i nyhedsgrupper og debatfora har temmelig mange Telmore-kunder dog modtaget beskeden.
| Sagen i korthed:
Onsdag: Torsdag: Telmores advokater truer Debitel, som ejer Smarttalk, med sagsanlæg og fogedforbud, hvis ikke SMS'erne bremses omgående. Fredag: |
Skal betale brev til kunder
Han har endnu ikke taget stilling til, hvordan Debitel skal straffes, men en løsning kunne være at lade selskabet betale udgifterne til, at Telmore skriver ud til sine kunder og fortæller og sagens rette sammenhæng.
- Det vil koste 12 kroner per brev til omkring 270.000 kunder, siger Frank Rasmussen.
I alt 3.240.000 kroner. Pengene vil imidlertid blive indsat på Telmore-kundernes taletidskonti eller doneret til et velgørende formål, bedyrer Frank Rasmussen.
- Vi gør det jo ikke af økonomiske årsager, tilføjer han.
Hos Smarttalk er man forbløffet over Telmores reaktion på det, selskabet betegner som en spøg.
- Vi lader os ikke true af Telmore. Hvis de lægger sag an i den størrelsesorden, er det helt ude af proportioner. Vi har bare givet Frank (Rasmussen, red.) lidt af hans egen medicin, siger forretningschef Anne Raaen Rasmussen, Smarttalk. Hun henviser til, at Telmore igennem tiden også har stået bag mange pudsige happenings for at tiltrække sig opmærksomhed.
Stor respons
Smarttalk er ikke indstillet på at betale en øre til Telmore, og modtager selskabet et erstatningskrav, må de to parter mødes i retten, bedyrer Anne Raaen Rasmussen.
Hun har fået stor respons på SMS-aktionen og påpeger, at de fleste er positive over for tilbudet om at skifte selskab.
- Jeg tror ikke, at Telmore har det ret godt med sine kunder. Mange er jo blevet kunder hos Telmore for at slippe for TDC, siger hun.
Alligevel indrømmer hun, at sagen har givet mange negative reaktioner.
- Dem siger vi pænt undskyld til. Det er ikke vores mening at spamme alle mobiltelefoner i Danmark, siger Anne Raaen Rasmussen.