Debitel meldes til politiet for SMS-spam

Forbrugerombudsmanden melder Debitel til politiet, efter at selskabet i torsdags udsendte 12.000 SMS-beskeder med reklamebudskaber til kunder hos teleselskabet Telmore. Debitel beskyldes også for at have udsendt spam per e-mail.

Ulykkerne ramler ned over teleselskabet Debitel, efter at teleselskabet i torsdags lod sit lavprisselskab, Smarttalk, udsende 12.000 SMS-beskeder til Telmores kunder.

Selskabet bliver efter alt at dømme meldt til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven.

Anmelderen er forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der har modtaget omkring 10 klager fra forbrugere over selskabet.

Forbrugerombudsmanden sendte mandag formiddag per bud et brev til Debitels direktør, Per Nielsen, hvori han forlanger en redegørelse for sagen.

Debitel skal blandt andet forklare, om selskabet har fået lov af forbrugerne til at sende SMS-beskederne.

Ud fra klagerne fra forbrugere og blandt andet Computerworld Onlines omtale af sagen er Forbrugerombudsmanden dog indstillet på at anmelde Debitel til politiet.

Straffes med bøde

Debitel har nemlig på intet tidspunkt nægtet at have udsendt SMS'erne, så noget tyder på en ren tilståelsessag, når sagen ender for retten.

- Det er jo bare en SMS. Vi ved jo alle sammen, hvor nemt det er at slette sådan en, hvis man ikke bryder sig om indholdet, sagde Smarttalks forretningschef, Anne Raaen Rasmussen, til Computerworld Online i torsdags.

Overtrædelser af markedsføringsloven straffes typisk med bøde.

I SMS-beskederne tilbød Smarttalk, at kunderne hos Telmore kunne skifte selskab gratis og få 100 kroners gratis taletid oven i hatten.

Smarttalk gættede sig frem til mobilnumrene på Telmores kunder, efter at have fundet Telmores nummerserier på internettet.

Sendte også spam per e-mail

Flere af klagerne fra forbrugerne går imidlertid på, at Debitel i sidste uge skulle have udsendt reklamebudskaber per e-mail til forbrugerne, som tilbydes at abonnere på nyheder fra teleselskabet.

Uanset om reklamer udsendes per e-mail eller SMS, er det en helt oplagt overtrædelse af markedsføringsloven, medmindre forbrugeren har givet sit samtykke til at få reklamerne, lyder det fra specialkonsulent Peter Fogh Knudsen, der fører sagen for Forbrugerombudsmanden.

- Vi har modtaget brevet fra Forbrugerombudsmanden. Jeg kan bekræfte, at vi vil svare på det, lyder den eneste kommentar mandag fra souschef Henrik Larsen, Smarttalk.

Forbrugerombudsmanden har givet Debitel en frist til at svare til onsdag i næste uge. Da sagen formentlig ender som en straffesag, har Debitel ikke pligt til at svare.

Den anden forurettede part i sagen, Telmore, truede i fredags med at forlange i omegnen af tre millioner kroner i erstatning fra Debitel.

Pengene skal bruges til at sende breve ud til Telmores kunder, så de kan få en forklaring på, hvad der er foregået.

Computerworld Online har fået aktindsigt i det brev, Forbrugerombudsmanden mandag formiddag overbragte teleselskabet Debitels administrerende direktør.

OVERBRINGES
Debitel Danmark A/S
Kanalgaden 3
2620 Albertslund
Att.: Administerende direktør Per Lyngbak Nielsen

14. april 2003

Debitels udsendelse af reklamer via SMS og e-mail

Forbrugerombudsmandens opmærksomhed er gennem indtil videre 9 klager og omtale i medierne blevet henledt på, at Debitel tilsyneladende har udsendt reklamer til Telmores kunder via SMS, ligesom Debitel tilsyneladende uanmodet har udsendt reklamer via e-mail til et stort antal forbrugere.

Vi går ud fra, at Debitel er bekendt med markedsføringslovens § 6a, hvorefter denne fremgangsmåde er forbudt. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 22, stk. 3.

På det foreliggende grundlag er vi indstillet på at anmelde Debitel til politiet for overtrædelse af § 6a, men forinden vi tager endelig stilling hertil, skal vi opfordre Dem til at redegøre nærmere for sagen. I den forbindelse opfordrer vi Dem til at oplyse,

· hvor mange SMS-reklamer, De har udsendt fra og med mandag den 7. april 2003,

· hvad indholdet af SMS-reklamerne har været,

· i hvor mange af tilfældene De kan dokumentere et samtykke til udsendelsen af SMS-reklamerne,

· om det er korrekt, at SMS-reklamerne har været målrettet mod Telmores kunder, og i givet fald hvordan De har fået fat på de relevante telefonnumre,

· hvor mange e-mail-reklamer, De har udsendt fra og med mandag den 7. april 2003,

· hvad indholdet af e-mail reklamerne har været,

· i hvor mange af tilfældene De kan dokumentere et samtykke til udsendelsen af e-mail reklamerne

· hvordan De er kommet i besiddelse af de e-mail adresser, De har udsendt reklamer til.

Henset til den mulige politianmeldelse gør vi opmærksom på, at De ikke har pligt til at svare på vores henvendelse i denne sag. Hvis De er indstillet på at svare, beder vi Dem gøre det inden onsdag, den 23. april 2003. Ønsker De ikke at svare på henvendelsen, beder vi Dem meddele os dette senest samme dato.

Har De spørgsmål til ovennævnte, er De velkommen til at kontakte undertegnede på telefon 32 66 92 80 eller på e-mail, pfk@fs.dk.

Vi vedlægger eksempler på de klager, vi har modtaget, samt af to artikler fra www.computerworld.dk.

Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne

Peter Fogh Knudsen
Specialkonsulent, cand.jur.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere