Nemmere at klage over telefonregning

Et nyt privat teleankenævn skal fra juli gøre det lettere for forbrugerne at klage over deres teleselskab. Nævnet samler de klager, der hidtil har været spredt ud over Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.

Det skal være mere enkelt for forbrugerne at klage over teleselskaberne, mener et politisk flertal.

Allerede fra juli i år skal et nyt teleankenævn tage sig af de klager, der hidtil har været spredt ud over Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.

Det er resultatet efter en drøftelse tirsdag eftermiddag mellem de telepolitiske ordførere fra Venstre, Socialdemokraterne, Kristeligt Folkeparti, SF, Det Radikale Venstre og videnskabsminister Helge Sander (V).

Teleankenævnet bliver privat med deltagelse af Forbrugerrådet og telebranchen.

- Vi gør det mere enkelt for forbrugerne, samtidig med vi sikrer en høj kvalitet i behandlingen af klagesager på teleområdet, siger videnskabsminister Helge Sander.

Nævnet vil kunne behandle alle sager mellem forbrugere og teleselskaber om teletjenester.

Det gælder eksempelvis sager om betaling for samtaler eller tid på internettet og levering af tillægstjenester som spærringsordninger og ordninger til kontrol af forbrug.

Om nævnet kan gå i luften fra juli afhænger af, om Forbrugerklagenævnet godkender vedtægterne for det nye teleankenævn i næste måned.

Det er stadig IT- og Telestyrelsens opgave at holde øje med teleselskabernes generelle overholdelse af reglerne på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere