Mærsk Data har solgt de fleste aktiviteter ud af sit britiske selskab Bluewave, som udvikler internetsoftware og driver internetsystemer for kunderne.
Tilbage i Bluewave bliver kun de interne kontrakter med A.P. Møller-gruppen og enkelte aktiviteter, som køberen, The Aspect Group, ikke var interesseret i.
Bluewave beholder færre end ti af de 25 medarbejdere. The Aspect Group interviewer resten for at beslutte, hvor mange der skal tilbydes job under den nye ejer.
Mærsk Data vil ikke ud med, hvor meget The Aspect Group betaler for internetselskabet, men direktøren for Bluewave, Kenn Herskind, erkender, at der er tale om et tab.
For det første har Bluewave givet underskud, lige siden Mærsk Data trådte ind i selskabet. For det andet købte A.P. Møller-gruppen de første ti procent af det britiske selskab, da priserne toppede i 2000.
- Vi har købt i bidder til stadigt faldende priser, siger Kenn Herskind.
De sidste aktier i Bluewave købte Mærsks IT-selskab i november sidste år "for en slik", som Kenn Herskind udtrykker det.
Selv om han har været med til at tabe penge på det britiske marked, betegner han salget til The Aspect Group som "det bedste, der kunne ske for os". For det første lykkedes det at få penge for det tabsgivende selskab.
- Men det vigtigste er, at vi har skabt kontakter på det britiske marked, siger Kenn Herskind.
Han oplyser, at Mærsk gerne vil sælge nogle af sine danske produkter i Storbritannien. Han afviser at give detaljer om, hvilke produkter det drejer sig om, blandt andet med henvisning til, der nu er drøftelser om et yderligere samarbejde med The Aspect Group i den forbindelse.