Overraskende fremgang for Oracle

Softwarekoncernen Oracle kom ud af det seneste kvartal med et overskud, der er 31 procent højere end sidste år. Det er bedre, end hvad analytikere turde håbe på, for omsætningen står næsten stille.

Oracle kom ud af det sidste kvartal i regnskabsåret med et overskud, der ligger 31 procent højere end sidste år.

Omsætningen steg kun med to procent til 18 milliarder kroner, men dækker over en stor fremgang på salget af softwarelicenser, mens services faldt med 11 procent.

Overskuddet blev på hele 5,4 milliarder kroner, og det er næsten 15 procent over de gennemsnitlige forventninger hos 36 analytikere, viser en optælling fra Thomson First Call.

Geografisk er der store forskelle, idet Oracle i løbet af de seneste 12 måneder har mistet otte procent af sin omsætning i Nord- og Sydamerika, mens Europa, Mellemøsten og Afrika steg med syv procent.

Trods udbruddet af lungesygdommen SARS, der andre steder er en hyppig brugt forklaring på svigtende salg i det seneste kvartal, voksede Oracles forretning i Asien med tre procent. Væksten sker også på medarbejdersiden, hvor Oracle har hyret nye medarbejdere i blandt andet Indien til at udføre billig forskning og udvikling.

Køber hele pakker

Oracles kunder bevæger sig i stigende grad væk fra at købe enkeltstående programmer til fordel for hele software-pakker. For et år siden købte 11 procent af kunderne hele softwarepakker, i det seneste kvartal var tallet 27 procent.

Derudover er omsætningen fra outsourcing mere end fordoblet.

Forventningerne til det nuværende kvartal går på en vækst på mellem fire og syv procent. Oracle ser et opsving lige om hjørnet:

- Vi ser en fortsat forbedring i økonomien, og vi klarer os godt i konkurrencen. Som tiden går køber folk flere computere, og de har et behov for databaser. Vi mener, at software har den samme livscyklus som hardware, så tingene ser bedre ud for os måned for måned, siger Oracles finansdirektør, Jeff Henley.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job