Gennem krisen med nordjysk nøjsomhed

Nordjysk ærlighed og grundighed er sammen med optimering af søgemaskiner kodeordene. Få gode kunder er bedre end en bugnende omsætning, mener stifteren, som alligevel har vovet sig til København. Computerworld Online fortæller her om Notabene.net i serien om succesfulde IT-virksomheder.

Der er langt hjem til Ålborg fra Notabene.nets kontorer i den allerinderste baggård på adressen i det indre København.

Men den nordjyske hjemstavn er på ingen måde lagt på hylden i firmaet, som arbejder med at dirigere besøgende ind på kundernes hjemmesider ? såkaldt søgemaskineoptimering.

Uanset om det gælder ideen til virksomheden, overlevelsen, da IT-boblen bristede, eller årsagerne til, at Notabene.net i dag er en af overskudsforretningerne i en trængt IT-branche, så refererer ejer og administrerende direktør Jacob Hagemann konstant til Nordjylland.

- Det handler om gammeldags nordjysk ærlighed og grundighed. Jeg har ikke så meget fidus til at være smart i en fart, siger Jacob Hagemann, når han skal beskrive sin virksomhed og mentaliteten bag, som bygger på nordjysk nøjsomhed.

Kold afvaskning

Nordjylland eller ej ? fakta er, at Notabene.net tilbage i efteråret 1998 begyndte med 125.000 kroner i pengekassen.

Udgangspunktet for forreningen var at guide vejen til kundernes hjemmesider via eksempelvis sidens placering på søgemaskiner som Google.

Siden er såkaldt trafikmåling kommet til, altså hvor mange besøger hjemmesiden og effekten på kundens indtjening. Sidst er hjemmesiders brugervenlighed en del af Notabenes forretning i form af rådgivning, så gæsterne kan finde rundt og finder de rigtige budskaber.

Som så mange andre dot.com-selskaber fik Notabene.net en kold afvaskning i 2001, da IT-boblen led sit endeligt. Selskabet tabte over en million kroner og egenkapitalen var kørt i bund. Men ifølge Jacob Hagemann var krisen nok en dyrt købt men alligevel sund erfaring.

- 2002 blev et rednings- og stabilitetsår, hvor vi skulle op at stå på benene igen. Men vi blev bekræftet i, at vi fra starten valgte rigtigt ved at fokusere stramt på vores kerneområder. Det gjorde det nemmere at komme igennem krisen, fordi det vi kunne bevare alle vores kompetenceområder trods nedskæringerne, siger den 29-årige direktør.

Så medarbejdertallet blev over tid skåret fra 15 til omkring 6, og dem, der var tilbage, fik kortvarrigt meget mindre for at møde på arbejde i nye, billigere lokaler.

Sidste år tjente Notabene.net så de oprindeligt investerede penge hjem med et overskud på 170.000 kroner. Første kvartal i år tegnede endnu bedre, og overskuddet steg til 400.000 kr. Selskabet har i dag otte ansatte og udsigt til at tjene omkring en million i 2003.

Ingen salgsafdeling

Og så er vi tilbage ved Nordjylland og nøjsomhed.

For skal man tro Jacob Hagemann, behøver Notabene.net i princippet ikke være større, og selskabet vil hellere have få kunder for i stedet at være ambitiøse på kundernes vegne.

Blandt andet derfor har Notabene ingen salgsafdeling. Tesen er, at det betaler sig i længden, fordi selskabet virker mere seriøst, og ingen bliver irriterede over at blive kimet ned.

- Det er nok den nordjyske mentalitet, der gør sig gældende, men vi vil ikke genere nogen. På den måde har vi nok valgt lidt den lange vej, men på langt sigt er respekt for vores navn vigtigere end omsætning. Og det her er nu engang min virksomhed, så jeg bestemmer, at vi godt må have færre kunder og så komme mere rundt om kunderne, siger han.

På kundelisten står blandt andre Codan, Sterling og Microsoft Business Solutions.

Jagter investor

Ifølge direktøren er drivkraften mere iværksætterånd end trangen til at blive millionær. Også selvom ambitionerne indeholder både datterselskaber og internationale markeder.

- Ambitionen er at skabe en god arbejdsplads med et fornuftigt overskud og så skabe nye virksomheder med kapitalen. Drivkraften er at leve ideer ud, siger han.

Den seneste ide går på at lave en forretning, som har kontorer rundt om i Europa. Notabene.net er allerede på jagt efter en investor, så selskabet får penge til at købe lignende virksomheder i udlandet. Og der er mulige købsemner linet op.

- Der er sket en konsolidering i branchen for søgemaskiner i Europa, men der er ikke et stort europæisk selskab inden for søgemaskineoptimering. Jeg tror, der er plads til en stor organisation, og hvis vi ikke gør det, er der bare nogen andre, der gør det, siger Jacob Hagemann på aalborgensisk.

Computerworld Online har hen over sommeren sat fokus på mindre kendte succes-virksomheder i den danske IT-branche. Serien slutter med denne artikel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Epona A/S

    IT Support Specialist

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S