Gennem krisen med nordjysk nøjsomhed

Nordjysk ærlighed og grundighed er sammen med optimering af søgemaskiner kodeordene. Få gode kunder er bedre end en bugnende omsætning, mener stifteren, som alligevel har vovet sig til København. Computerworld Online fortæller her om Notabene.net i serien om succesfulde IT-virksomheder.

Der er langt hjem til Ålborg fra Notabene.nets kontorer i den allerinderste baggård på adressen i det indre København.

Men den nordjyske hjemstavn er på ingen måde lagt på hylden i firmaet, som arbejder med at dirigere besøgende ind på kundernes hjemmesider ? såkaldt søgemaskineoptimering.

Uanset om det gælder ideen til virksomheden, overlevelsen, da IT-boblen bristede, eller årsagerne til, at Notabene.net i dag er en af overskudsforretningerne i en trængt IT-branche, så refererer ejer og administrerende direktør Jacob Hagemann konstant til Nordjylland.

- Det handler om gammeldags nordjysk ærlighed og grundighed. Jeg har ikke så meget fidus til at være smart i en fart, siger Jacob Hagemann, når han skal beskrive sin virksomhed og mentaliteten bag, som bygger på nordjysk nøjsomhed.

Kold afvaskning

Nordjylland eller ej ? fakta er, at Notabene.net tilbage i efteråret 1998 begyndte med 125.000 kroner i pengekassen.

Udgangspunktet for forreningen var at guide vejen til kundernes hjemmesider via eksempelvis sidens placering på søgemaskiner som Google.

Siden er såkaldt trafikmåling kommet til, altså hvor mange besøger hjemmesiden og effekten på kundens indtjening. Sidst er hjemmesiders brugervenlighed en del af Notabenes forretning i form af rådgivning, så gæsterne kan finde rundt og finder de rigtige budskaber.

Som så mange andre dot.com-selskaber fik Notabene.net en kold afvaskning i 2001, da IT-boblen led sit endeligt. Selskabet tabte over en million kroner og egenkapitalen var kørt i bund. Men ifølge Jacob Hagemann var krisen nok en dyrt købt men alligevel sund erfaring.

- 2002 blev et rednings- og stabilitetsår, hvor vi skulle op at stå på benene igen. Men vi blev bekræftet i, at vi fra starten valgte rigtigt ved at fokusere stramt på vores kerneområder. Det gjorde det nemmere at komme igennem krisen, fordi det vi kunne bevare alle vores kompetenceområder trods nedskæringerne, siger den 29-årige direktør.

Så medarbejdertallet blev over tid skåret fra 15 til omkring 6, og dem, der var tilbage, fik kortvarrigt meget mindre for at møde på arbejde i nye, billigere lokaler.

Sidste år tjente Notabene.net så de oprindeligt investerede penge hjem med et overskud på 170.000 kroner. Første kvartal i år tegnede endnu bedre, og overskuddet steg til 400.000 kr. Selskabet har i dag otte ansatte og udsigt til at tjene omkring en million i 2003.

Ingen salgsafdeling

Og så er vi tilbage ved Nordjylland og nøjsomhed.

For skal man tro Jacob Hagemann, behøver Notabene.net i princippet ikke være større, og selskabet vil hellere have få kunder for i stedet at være ambitiøse på kundernes vegne.

Blandt andet derfor har Notabene ingen salgsafdeling. Tesen er, at det betaler sig i længden, fordi selskabet virker mere seriøst, og ingen bliver irriterede over at blive kimet ned.

- Det er nok den nordjyske mentalitet, der gør sig gældende, men vi vil ikke genere nogen. På den måde har vi nok valgt lidt den lange vej, men på langt sigt er respekt for vores navn vigtigere end omsætning. Og det her er nu engang min virksomhed, så jeg bestemmer, at vi godt må have færre kunder og så komme mere rundt om kunderne, siger han.

På kundelisten står blandt andre Codan, Sterling og Microsoft Business Solutions.

Jagter investor

Ifølge direktøren er drivkraften mere iværksætterånd end trangen til at blive millionær. Også selvom ambitionerne indeholder både datterselskaber og internationale markeder.

- Ambitionen er at skabe en god arbejdsplads med et fornuftigt overskud og så skabe nye virksomheder med kapitalen. Drivkraften er at leve ideer ud, siger han.

Den seneste ide går på at lave en forretning, som har kontorer rundt om i Europa. Notabene.net er allerede på jagt efter en investor, så selskabet får penge til at købe lignende virksomheder i udlandet. Og der er mulige købsemner linet op.

- Der er sket en konsolidering i branchen for søgemaskiner i Europa, men der er ikke et stort europæisk selskab inden for søgemaskineoptimering. Jeg tror, der er plads til en stor organisation, og hvis vi ikke gør det, er der bare nogen andre, der gør det, siger Jacob Hagemann på aalborgensisk.

Computerworld Online har hen over sommeren sat fokus på mindre kendte succes-virksomheder i den danske IT-branche. Serien slutter med denne artikel.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension