Manglende brugervenlighed i Microsoft-kure

Pc-brugere kritiseres for ikke at holde deres systemer opdateret med ændringer fra Microsoft og antivirus-firmaerne, der kan forebygge ormeangreb som de, der hærger netop nu. Men brugervenligheden er i bund på de sider, hvor brugerne skal hente hjælp, påpeger en ekspert.

Orme-angreb har hærget danske arbejdspladser og hjemme-kontorer siden starten af sidste uge, og eksperter har flere gange rettet kritikken mod sløsede brugere, der ikke holder deres pc'er opdateret med den nødvendige information.

Ormen MSBlaster, som siden forrige mandag blandt andet har raseret den danske centraladministration, revisionsfirmaet KPMG og Berlingske Hus, blev lige frem designet for at udnytte, at mange mennesker ikke reagerer på de sikkerhedsadvarsler og opdaterings-opfordringer, som sendes ud fra Microsoft og diverse sikkerhedsselskaber, når svagheder i systemerne opdages.

Brugervenligheden halter

Men hvor enkelt er det egentlig for den enkelte bruger at gennemskue, hvornår det er nødvendigt at opdatere eksempelvis Windows? Og hvor let er det for den samme bruger rent faktisk at foretage den opdatering?

Computerworld Online har bedt en såkaldt usability-ekspert, som undersøger brugervenligheden på websteder, om at se det Microsoft-websted i sømmene, som der er blevet henvist til i forbindelse med MSBlaster-ormen. Og resultatet er nedslående.

Det er forholdsvis let at finde den rigtige webside ved eksempelvis at søge på "microsoft update" på Google, og Microsoft har nu ændret forsiden på webstedet så den adresserer ormen direkte.

For mange valgmuligheder forvirrer

Men risikoen for forvirring er markant, så snart brugeren skal i gang med opdateringen, der ligger på en underside tilegnet MSBlaster-truslen, mener usability-ekspert hos Valtech, Thomas Beese.

-Denne side indeholder mindst 9000 anslag, og den vigtigste information til brugeren, nemlig at man skal fjerne ormen, ligger nederst på siden, siger han.

De fire trin, den private bruger dernæst skal igennem, indeholder 35 links, som peger væk fra den egentlige opdaterings-fil.

- Det bliver et problem, når en privat bruger med et gennemsnitligt kendskab til IT skal tage stilling til tekniske ting, såsom hvilken firewall de har, hvilket styresystem og valg mellem fire anbefalede antivirusprogrammer, siger Thomas Beese om Windows Update-webstedet.

Han vil dog ikke klandre Microsoft alene for bruger-uvenligheden, for det faktum, at pc'er er meget forskelligt sat op, nødvendiggør de ovenstående valg.

Virusfirmaer bruger forsider til reklame

Samtidig har han set på forsiderne hos fire store udbydere af antivirus-software herhjemme, som de præsenteres dags dato, og påpeger, at det her er svært at finde information om eksempelvis Blaster-ormen. I stedet er forsiderne fyldt med reklametekster for selskabernes produkter, henvendt til andre virksomheder.

Thomas Beese mener, at en anden grund til at Windows Update og lignende sider er så svære at bruge, er at afsenderne, nemlig IT-sikkerhedsfolkene, har en sprogbrug der er meget teknisk og helt ud af trit med den private internet-bruger.

- Microsoft og sikkerhedsfirmaerne burde i stedet bruge direkte spørgsmål og enkle valg som: "Har du mistanke om, at din computer er inficeret med Blaster, tryk her", siger han.

Det har ikke umiddelbart været muligt at indhente en kommentar fra Microsoft.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

Københavnsområdet

Aller Leisure A/S

Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job