Konsulenter med kodestumper og limpistol

Konsulenterne fra Ni Ansa er tilbageholdende med salgsparoler og går ind for genbrug. Det vinder genklang i virksomheder, der har brændt IT-budgetterne af, men ikke får nok ud af systemerne.

En stump kode, en instruktionstime eller en lille ændring i opsætningen. Det er ofte løsningen, når konsulenterne fra Ni Ansa bliver stillet over for et problem hos en kundevirksomhed.

- Vi hjælper kunderne med at genanvende eksisterende produkter og løsninger i nye sammenhænge eller på en mere optimal måde, siger Henrik Bach, account manager i det lille konsulenthus Ni Ansa, som har 10 mand ansat.

Her gør man en dyd ud af at justere i stedet for at sælge mere, og det er noget, som efterspørges i det herskende investeringsklima, forklarer han.

- Ofte sker der det, at virksomhederne har investeret i store, politisk betingede systemer eller har følt sig presset ud i at købe en stor forkromet løsning. Derfor sætter de pris på, at vi er mere tilbagelænede, siger Henrik Bach.

Metoden er det, som Ni Ansa kalder for "lim".

Dokumentation til amerikanerne

Eksempelvis ønskede en større dansk medicinalvirksomhed at mindske belastningen på IT-afdelingen ved at lade den enkelte bruger selv installere programmer på de enkelte pc'er.

Men på grund af strenge sikkerhedskrav fra myndighederne i USA, som var medicinalfirmaets store eksportmarked, skulle det kunne dokumenteres, hvad der var installeret på hvilke pc'er.

Normalt ville det kræve scanning med et desktop-management program, som så skulle nyindkøbes, men Ni Ansa løste problematikken ved at indarbejde noget aktiv logik i programpakkerne. Således blev det automatisk afrapporteret, hvem der havde installeret hvilke programmer hvor og hvornår.

Senere blev programmet udvidet med en integration til intranet, så man også der kunne holde styr på dokumentationen.

Små opgaver bliver større

- Når konkurrenterne siger, at de har det ene eller det andet perfekte produkt, siger vi, at vi har limen - altså evnen til at håndtere klientsiden i et komplekst miljø, siger Henrik Bach.

Succesen med lim-pistolen har flere gange ført til, at kunderne har betroet større opgaver til den lille konsulent-virksomhed.

- Typisk sker der det, at kunden får en overdreven tiltro til, hvad vi kan. Så bliver vi bedt om at lave andre ting, og på den måde har vi rodet os ud i nogle projekter, som vi nok aldrig selv havde opsøgt, siger Henrik Bach.

Evnen til at tjene penge fejler tilsyneladende ikke noget. Syv Ni Ansa-folk hev sidste år et overskud på næsten tre millioner kroner ud af en omsætning på ni millioner kroner, og virksomheden er selvfinansierende.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job