DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

It-systemerne i de skandaleramte IC4-tog får drøje hug, men hverken konsulenter eller DSB's eksperter vil svare på kritikken.

Artikel top billede

Læs også:
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

It-systemerne i de danske IC4-tog har så mange fejl og problemer, at det kan blive nødvendigt at udvikle dem helt forfra.

Sådan lyder vurderingen fra Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut (DIKU).

Han kritiserer særligt den redegørelse, Atkins-rapporten, der er udarbejdet for at sætte fokus på, hvor problemerne med IC4 er.

Ifølge Erik Frøkjær har man helt overset de it-tekniske problemer i den rapport.

Det kan du læse mere om her.

Kom igen om to måneder

Problemerne med it-systemerne betyder, at de berygtede tog ikke kommer ud at køre, før problemerne er løst. DSB ønsker imidlertid at svare på den kritik lige nu.

"Vores eksperter på området er travlt optaget med at undersøge omstændighederne omkring de IC4-tog, der kørte forbi et rødt signal," siger Martin Larsen fra DSB's kommunikationsafdeling.

Det sker med henvisning til to episoder i begyndelsen af november, hvor IC4-tog to gange kørt forbi et rødt signal, fordi toget ikke kunne bremse.

De to fejl betød, at der kan være generelle problemer bremse-problemer på IC4, og derfor besluttede DSB at tage togene ud at drift indtil Havarikommissionen har undersøgt sagen.

Efter at have snakket med sit bagland fortæller Martin Larsen, at DSB gerne vil svare på Computerworlds spørgsmål, men at der først er en ledig ekspert i slutningen af januar 2012.

Det svarer vi ikke på

Rådgivningsvirksomheden Atkins, der har udarbejdet rapporten om problemerne med IC4-togene, ønsker heller ikke at kommenterer sagen.

En del af kritikken fra Erik Frøkjær fra DIKU går ellers direkte på Atkins rapport.

"Atkins-konsulenternes undersøgelser af software-systemernes tilstand, deres faktiske funktionalitet og pålidelighed er aldeles utilstrækkelig og rapporten på dette vigtige punkt direkte misvisende," siger Erik Frøkjær.

Det udsagn har Atkins ikke ønsket at svare på.

"Vi kommenterer ikke på rapporten, men må henvise til Transportministeriet," siger kommunikationsmedarbejder i Atkins, Maria Virklund.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Transportministeriet.

Læs også:
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job