DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

It-systemerne i de skandaleramte IC4-tog får drøje hug, men hverken konsulenter eller DSB's eksperter vil svare på kritikken.

Artikel top billede

Læs også:
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

It-systemerne i de danske IC4-tog har så mange fejl og problemer, at det kan blive nødvendigt at udvikle dem helt forfra.

Sådan lyder vurderingen fra Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut (DIKU).

Han kritiserer særligt den redegørelse, Atkins-rapporten, der er udarbejdet for at sætte fokus på, hvor problemerne med IC4 er.

Ifølge Erik Frøkjær har man helt overset de it-tekniske problemer i den rapport.

Det kan du læse mere om her.

Kom igen om to måneder

Problemerne med it-systemerne betyder, at de berygtede tog ikke kommer ud at køre, før problemerne er løst. DSB ønsker imidlertid at svare på den kritik lige nu.

"Vores eksperter på området er travlt optaget med at undersøge omstændighederne omkring de IC4-tog, der kørte forbi et rødt signal," siger Martin Larsen fra DSB's kommunikationsafdeling.

Det sker med henvisning til to episoder i begyndelsen af november, hvor IC4-tog to gange kørt forbi et rødt signal, fordi toget ikke kunne bremse.

De to fejl betød, at der kan være generelle problemer bremse-problemer på IC4, og derfor besluttede DSB at tage togene ud at drift indtil Havarikommissionen har undersøgt sagen.

Efter at have snakket med sit bagland fortæller Martin Larsen, at DSB gerne vil svare på Computerworlds spørgsmål, men at der først er en ledig ekspert i slutningen af januar 2012.

Det svarer vi ikke på

Rådgivningsvirksomheden Atkins, der har udarbejdet rapporten om problemerne med IC4-togene, ønsker heller ikke at kommenterer sagen.

En del af kritikken fra Erik Frøkjær fra DIKU går ellers direkte på Atkins rapport.

"Atkins-konsulenternes undersøgelser af software-systemernes tilstand, deres faktiske funktionalitet og pålidelighed er aldeles utilstrækkelig og rapporten på dette vigtige punkt direkte misvisende," siger Erik Frøkjær.

Det udsagn har Atkins ikke ønsket at svare på.

"Vi kommenterer ikke på rapporten, men må henvise til Transportministeriet," siger kommunikationsmedarbejder i Atkins, Maria Virklund.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Transportministeriet.

Læs også:
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job