Dansk IBM-center for intelligent shopping

Et nordisk IBM-center for trådløse teknologier beregnet på detailhandlen åbner i Danmark. Allerede i år forventes de første danske forsøg på at afskaffe køen ved kasseapparatet at gå i luften.

IBM åbner et nordisk center for små og billige radiochip, også kaldet radiobrikker eller Radio Frequency Identification (RFID), i Danmark.

Verdens største IT-selskab forhandler i øjeblikket med en række danske detailkæder om at installere chip i emballagen på produkter, så det bliver muligt for kunderne at springe kassekøen over.

15 IBM-medarbejdere med fokus på RFID bliver installeret på IBM's adresse i Lundtofte nord for København.

Som det første vil IBM afprøve et såkaldt shop i shop-koncept, hvor butikken vælger de 25 mest solgte varer og mærker dem med radio-chips. Kunderne kan betale for disse varer ved betalingsstandere inde i butikken, hvor man blot kører sit betalingskort igennem en læser.

Der forhandles p.t. med en række danske kæder, og de første forsøg ventes at blive sat i gang i indeværende år.

Danmark er blevet valgt som testområde, fordi danskerne er hurtige til at tage ny teknologi til sig, forklarer Frank Papsø fra IBM's afdeling for nye forretningsområder.

- Danmark er et lille land, men vi har ikke så meget imod nye teknologier, og derfor vil man lynhurtigt kunne se fordelene, siger han.

Han er ikke bange for, at forbrugerne vil vende sig mod teknologien, sådan som det skete for den britiske kæde Tesco, der måtte opgive et samarbejde med barberbladsproducenten Gillette. For at forhindre butikstyveri blev kunderne fotograferet ved hjælp af chips i barberblads-pakkerne, men det rejste en forbrugerstorm.

- Det er den samme chip, vi bruger, men det er ikke på det område, vi ser ideen. Vi ser chip?en som en intelligent stregkode, ikke overvågning, siger Frank Papsø.

Han medgiver dog, at chip?en også kan og vil blive brugt som rapseri-alarm i butikkerne, men mener, at den her ikke adskiller sig væsentligt fra andre teknologier, som eksempelvis tøjbutikker benytter.

IBM samarbejder i Tyskland med Metro-kæden og i USA med landets største detailkæde Walmart, der forventes at have fuldt indført RFID-mærkning i 2005. IBM har også indført RFID-teknologi hos føromtalte Tesco, men her handler det om det traditionelle område for radiobrikkerne, nemlig at holde styr på leverancer.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil