Dansk IBM-center for intelligent shopping

Et nordisk IBM-center for trådløse teknologier beregnet på detailhandlen åbner i Danmark. Allerede i år forventes de første danske forsøg på at afskaffe køen ved kasseapparatet at gå i luften.

IBM åbner et nordisk center for små og billige radiochip, også kaldet radiobrikker eller Radio Frequency Identification (RFID), i Danmark.

Verdens største IT-selskab forhandler i øjeblikket med en række danske detailkæder om at installere chip i emballagen på produkter, så det bliver muligt for kunderne at springe kassekøen over.

15 IBM-medarbejdere med fokus på RFID bliver installeret på IBM's adresse i Lundtofte nord for København.

Som det første vil IBM afprøve et såkaldt shop i shop-koncept, hvor butikken vælger de 25 mest solgte varer og mærker dem med radio-chips. Kunderne kan betale for disse varer ved betalingsstandere inde i butikken, hvor man blot kører sit betalingskort igennem en læser.

Der forhandles p.t. med en række danske kæder, og de første forsøg ventes at blive sat i gang i indeværende år.

Danmark er blevet valgt som testområde, fordi danskerne er hurtige til at tage ny teknologi til sig, forklarer Frank Papsø fra IBM's afdeling for nye forretningsområder.

- Danmark er et lille land, men vi har ikke så meget imod nye teknologier, og derfor vil man lynhurtigt kunne se fordelene, siger han.

Han er ikke bange for, at forbrugerne vil vende sig mod teknologien, sådan som det skete for den britiske kæde Tesco, der måtte opgive et samarbejde med barberbladsproducenten Gillette. For at forhindre butikstyveri blev kunderne fotograferet ved hjælp af chips i barberblads-pakkerne, men det rejste en forbrugerstorm.

- Det er den samme chip, vi bruger, men det er ikke på det område, vi ser ideen. Vi ser chip?en som en intelligent stregkode, ikke overvågning, siger Frank Papsø.

Han medgiver dog, at chip?en også kan og vil blive brugt som rapseri-alarm i butikkerne, men mener, at den her ikke adskiller sig væsentligt fra andre teknologier, som eksempelvis tøjbutikker benytter.

IBM samarbejder i Tyskland med Metro-kæden og i USA med landets største detailkæde Walmart, der forventes at have fuldt indført RFID-mærkning i 2005. IBM har også indført RFID-teknologi hos føromtalte Tesco, men her handler det om det traditionelle område for radiobrikkerne, nemlig at holde styr på leverancer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere