Artikel top billede

Google afslører: Danskerne er vilde med bryster

Opgørelse fra Google afslører, hvad verdens befolkning søger efter på nettet. Hos danskerne er bryster et hit. Se her, hvad der ellers hitter.

Læs også:

Se årets største Google-hits

Computerworld har set nærmere på, hvad danskerne har interesseret sig for i 2011.

Kendskab til danskernes søgemønstre kan være guld værd, når du skal markedsføre dit produkt eller din service. Men Googles såkaldte søgeindsigt kan også bidrage til et godt grin eller en aha-oplevelse.

Når du for eksempel sammenligner antallet af søgninger på bryster med mængden af numse-relaterede søgninger, opdager du hurtigt, hvad danskerne oftest kigger efter. Brysterne hitter.

Søgeindsigten har dog også et seriøst potentiale. Blandt andet bruger sundhedsmyndigheder rundt om i verden værktøjet til at overvåge, hvilke lægemidler og symptomer der søges på.

Håbet er, at de dermed kan være på forkant med epidemiudbrud.

Apple og cupcakes

Hvis du kigger nærmere på danskernes mest søgte ord, fornemmer du straks, at danskerne har en tendens til at bruge Googles søgefelt frem for internetbrowserens adresselinje.

De 10 hyppigste søgninger er nemlig Facebook, YouTube, Google, Hotmail, Krak, DBA, TV 2, BT, Gul og Gratis og Ekstra Bladet.

Se hele listen her

En lille morsomhed er, at vi danskere ofte - ja endda rigtig ofte - har søgt efter Google via diverse Google-søgefelter.

Men når først vi danskere er inde på Google - uanset hvordan vi nu finder derind - så bruger vi også Google til andet end simple adressesøgninger. Vi søger blandt andet på mad, elektroniske produkter og kendisser.

Og der er blandede resultater. De usunde sager er populære. På top 10 over mest søgt mad finder vi kager på seks af pladserne.

Søger efter iPhone 5

Samtidig er der imidlertid også umådeligt mange æble-relaterede søgninger. Top 10 over forbrugerteknologi domineres af Apple, der i forskellige varianter indtager første-, anden- og tredjepladsen.

Også et kig på de hurtigst voksende tendenser i 2011 afslører danskernes kærlighed til den stilrene elektronik. Her er den klart mest populære nemlig den endnu ikke-eksisterende iPhone 5.

Heller ikke de mest søgte nyheder er helt Apple-fri. De nyheder, der havde danskernes interesse i 2011 var typisk forbundet med de royale familier i Europa, krig og katastrofer.  Det var tvillingedåb, royalt bryllup, oprør i Egypten og Libyen, tsunami i Japan og sommerens uhyrligheder på Utøya.

Men Apple slår dem alle. Højest på listen over mest søgte nyheder ligger Steve Jobs' død.

Se hele listen her

Du kan selv gå på opdagelse i danskernes søgemønstre ved hjælp af Googles søgeindsigt, der er et offentligt tilgængeligt og gratis værktøj. Værktøjet er godt til at spotte tendenser, men du får ingen absolutte tal på, hvor mange søgninger, der faktisk har været på de enkelte søgekombinationer.

Til gengæld kan du sammenligne på tværs af geografi og tidsintervaller. Altså kan du få stillet din nysgerrighed, når det kommer til spørgsmålet, om sjællænderne søger mere på take away-mad end jyderne.  Eller du kan se, om vi i dag søger mere eller mindre på Nokia 3210 end for tre år siden.

Desuden kan du sammenligne forskellige søgekombinationer. Har danskerne for eksempel søgt oftere på Johannes Langekilde end på Jes Dorph?

Læs også:

Se årets største Google-hits




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere