Ny sag mod skandaleramt teleselskab

Hovedkonkurrenten AT&T slæber det skandaleramte teleselskab Worldcom i retten for at have fusket med grossistafregningen for samtaler sendt mellem de to selskaber. AT&T mener sig franarret et stort millionbeløb.

Det skandaleramte, amerikanske teleselskab Worldcom bliver nu midtpunkt i en ny retssag.

Konkurrenten AT&T mener, at Worldcom har franarret selskabet et stort millionbeløb i grossistafregning ved at svindle med samtaler, som blev sendt mellem de to selskabers netværk.

AT&T sætter ikke noget nøjagtigt beløb på anklagerne, simpelthen fordi det har været umuligt at fastslå, hvor stor svindlen er.

Det drejer sig dog et tocifret millionbeløb i dollars, og det beløb kan ifølge Financial Times blive tredoblet.

AT&T hævder at være blevet informeret af de offentlige anklagere, som gransker Worldcom, efter det sidste år kom frem, at selskabet havde pumpet sine regnskaber med omkring 70 milliarder kroner.

Ifølge AT&T har Worldcom sammen med partneren Onvoy sendt samtaler på tværs af amerikanske stater på en omvej ind gennem Canada. Der er de blevet blandet med canadiske samtaler, så AT&T ikke kunne skelne dem fra hinanden. Formålet med manøvren har været at hæve større grossistbetalinger fra AT&T.

Worldcom afviser alle beskyldninger med henvisning til en intern rapport, udarbejdet af et amerikansk advokatfirma, som ikke fandt uregelmæssigheder. Ifølge Worldcom forsøger AT&T bare at skabe overskrifter.

Det afviser AT&T til gengæld med henvisning til, at selskabet som et af de få i branchen ikke har krævet Worldcom lukket.

Worldcom gik i betalingsstandsning, da regnskabssvindlen blev afsløret. Selskabet håber med den tidligere Compaq-direktør Michael Capellas i spidsen at slippe ud af betalingsstandsningen i år. Worldcom markedsfører sig i dag under navnet på et af de selskaber, der blev opkøbt, mens det endnu gik godt, MCI.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S