Sådan får du dit helt eget top-level domæne

.Cph .Newyork .LEGO?

Artikel top billede

På torsdag den. 12. januar vender vi atter en side i nettets historie. Domæne-efternavne som .com og .dk får følgeskab af en kæmpe klase nye domæner, der kan være alt fra firmanavne til geografiske placeringer.

De såkaldte generiske top-level-domains (gTLD) gør det muligt for eksempelvis store firmaer at sikre sig et lille hjørne af nettet med sit eget dørskilt. Lego kunne meget behændigt reservere .lego.

Mens ansøgningsrunden endnu ikke er afsluttet, er det svært at finde firmaer, der vil fortælle om deres planer om at investere i et selvstændigt og dyrt domæne. Men ifølge domænerådgivere Netnames - det tidligere Speednames - er der en lille men voksende interesse for domænerne.

Firmaet er også klar til at sende ansøgninger for danske kunder, fortæller direktør Jørgen Christensen uden at ville sætte navne på.

Men faktisk fraråder firmaet mange af sine kunder at købe en domæneendelse, der matcher firmanavnet.

"Vi har rådet en hel del af vores kunder til ikke at investere i de nye gTLD. Det har vi gjort, fordi vi som eksperter på området mener, at du som virksomhed eller organisation skal være af en bestemt støbning, hvis de nye gTLD'ere skal give mening for din forretning. Det er især virksomheder, som er 'first movers' på nettet, der får kreative muligheder med de nye gTLD'ere," siger Jørgen Christensen. 

Hvem har egentlig brug for det?

Det koster 185.000 dollars at ansøge om et domæne - over en million kroner. Gebyret skal betales uanset, om man får navnet eller hvis ICANN giver afslag.

Det sætter en naturlig grænse for, hvilke firmaer og organisationer, der hiver tegnebogen frem.

Men hvem er det egentlig, der burde se en fremtid i at købe sit eget gTLD?

"Det kunne være et firma som Lego. Det er i hvertfald især relevant for dem, der har consumer brands. Og virksomheder der gerne vil være frontrunners på onlinedelen. Der kommer sikker mange gode eksempler på kreativ udnyttelse med tiden. For nogle vil det også give mening at købe ud fra et prestige- eller marketing hensyn. Hvis man stiller det op mod en stor tv-kampagnen, så begynder det at se helt fornuftigt ud," siger Jørgen R. Christensen, der er administrerende direktør Group NBT A/S, der ejer Netnames.

Han henviser til, at alt med en ip-adresse jo kan få en webadresse og det vil kreative marketing- og branding personale måske udnytte.

"Men så er der også den indlysende brug af gTLD for store virksomheder med kontorer i mange lande. De kunne bruge det til at skabe deres egen infrastruktur. Man kunne også bruge det eksternt, så bilproducenter kunne give sine kunder, agenter og forhandlere deres egen emailadresse," siger Jørgen Christensen og indrømmer, at det kun vil være de meget store firmaer i Danmark, for hvem det er oplagt at investere.

I udlandet har både Canon og Deloitte har allerede sagt, at de er interesserede i at håbe deres egne gTLD - for eksempel .canon.

Ansøgningsprocessen åbner på torsdag d. 12. januar og er åben frem til 12. april. Det forventes, at en typisk sag tager ni måneder at behandle. Når ansøgningsviduet lukker den. 12. april, er der ikke lagt nogle planer for, hvornår næste mulighed for at købe et af de dyre domæner igen opstår.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S