Derfor vil LEGO ikke lege med gTLD'er

Brug af domænet www.legmed.lego ville ikke gå som en leg, mener LEGO.

Artikel top billede

Invisible

LEGO er et af Danmarks - og verdens - største brands. Derfor har mange forestillet sig, at firmaet vil være blandt de firmaer, der har registreret et af de såkaldte gTLDs. For eksempel .lego eller .brick.

Men klodsfabrikken vil ikke røre de ny domænemuligheder med en ildtang.

LEGOs marketingsfolk og jurister har vurderet fordele og ulemper. Og der er flest ulemper. 

"Vi kan ikke se, at det vil hjælpe forbrugeren med nemmere at finde frem til vores sider. Tværtimod. For i stedet for, at vi har én indgang, som, de fleste kan tænke sig til, ligger på en .com-adresse, så vil vi få en masse steder at overvåge, fordi folk i høj grad skulle finde os via søgemaskiner," siger Jan Christensen, Communication Manager i LEGO koncernen.

LEGO har hverken tænkt sig at investere i sit firmanavn som domæne-endelse (.lego) eller mere generiske kategorier (fx. .games eller .brick). Hvert domæne koster op mod en million kroner at registrere.

"Grundlæggende mener vi ikke, at forbrugeren får noget ud af det nye tiltag. Omvendt giver det os en masse ekstra, som vi heller ikke får noget ud af," siger Jan Christensen.

Sociale medier er også krævende

LEGO slipper dog ikke for at skulle overvåge markedet og holde øje med ondsindede eller legitime registreringer af gTLD'er, som kunne narre forbrugerne til at tro, at de var havnet på en officiel LEGO-side.

Men LEGO vil ikke proaktivt udnytte den nye mulighed.

"Vi er ikke vanvittig begejstret for det her. Det hænger primært sammen med, at det ikke giver ny værdi til vores forbrugere og dermed vores markedsføringsstrategi. For eksempel giver sociale medier også en masse ekstra arbejde for os i forbindelse med overvågning af, hvad der bliver sagt om os på nettet, men sociale medier giver samtidigt nogle kæmpe muligheder for at få dialog med vores kunder. Men i forhold til nye domæner mangler vi simpelthen den positive side af ligningen i forhold til at bruge det på en kreativ måde," siger Jan Christensen.

LÆS OGSÅ: "Kun 10-20 danske firmaer vil søge om et gTLD"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S