LEGO køber lego-domæne - mod sin vilje

LEGO havde helst undværet sit nye toplevel-domæne. Men nu vil firmaet have fingrene i .Lego.

Artikel top billede

LEGO var blandt de få danske firmaer, der i sidste uge offentliggjorde, at de ville byde på et såkaldt toplevel-domæne - et gTLD.
Men LEGO har egentlig registreret domænet, .Lego, mod sin vilje. Allerede i februar sagde firmaet til ComON, at man ikke ville bruge kræfter på at få domænet.

Hvorfor har I ændret mening?

"Vi har ikke ændret mening. Vi havde foretrukket at lade være med at byde på det, som vi også sagde dengang," siger Roar Rude Trangbæk, kommunikationschef hos LEGO.

"Nu har vi så valgt at være proaktive og ansøge om domænet, fordi vi mener, at det vil koste færre ressourcer, end at vi efterfølgende skulle ud og forsvare det. Vi mener, det er det bedste at gøre for at beskytte vores brand." 

Hvis LEGO får ejerskab over .Lego, er det langt fra sikkert, at det skal aktiveres. Det kan være lige så sandsynligt, at domænet bare bliver gemt væk i en skuffe.

gTLD'er skaber ikke innovation

Kommunikationschefen havde helst set, at muligheden de nye gTLD'er aldrig var blivet oprettet.

"Vi mener hverken, at det her bringer innovation, medfører lavere priser eller gør tingene nemmere for den almindelige forbruger," siger Roar Rude Trangbæk.

Kommunikationschefen mener, at netbrugerne i højere grad end domæne-navne bruger apps og søgemaskiner for at finde indhold på nettet, og i LEGOs tilfælde har forbrugerne lært, at Lego.com er stedet at finde information.

"gTLD'er gør det sværere for os at forhindre, at andre misbruger vores brand med onde hensigter".

Han peger på, at et domæne som www.lego.toystore i fremtiden vil kunne snylte på Legos varemærke - uden at mange forbrugere ville opfatte det. LEGO har dog alligevel ikke valgt at ansøge om andre domæne-endelser end .Lego.

Først sidst på året vil ansøgerne få bekræftet, om de får ejerskab på de ønskede domæner.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S