Firmaer presses til million-investering i overflødige domæner

Nye globale domæner kan samlet set koste syv millioner kroner for danske firmaer. Men grådige domænerådgivere glemmer at rådgive, mener en af sælgerne selv.

Artikel top billede

Der er gået guldfeber i den danske domænebranche.

Det mener en af branchens egne. 

I denne måned begyndte ICANN at tage i mod ansøgninger fra firmaer, der vil have deres helt eget top-domæne på nettet. Det kunne for eksempel være Lego, der kunne bruge adressen www.lej.lego. Domænet er et såkaldt gTLD (generic top level domain).

Ansøgningsomkostningerne ligger på omkring én million kroner, så det er kun de største danske og internationale firmaer, der ville få en fornuftig forretning ud af det.

Alliegevel bliver mange danske firmaer helt useriøst rådgivet til at ansøge om et gTLD, siger Jesper Knudsen, medstifter af domænefirmaet BrandIT med base i Schweiz og Danmark.

"Jeg snakker med en hel del store og mellemstore virksomheder i Danmark, og jeg er rystet over, hvad jeg hører de bliver anbefalet at gøre. Jeg synes, at der mangler noget ærlighed i branchen, hvor man ikke bare sælger for sælge. Jeg synes, at gTLD bliver udnyttet til det, fordi mange kan se en god forretning og noget omsætning ved at anbefale det," siger Jesper Knudsen.

Han ønsker ikke at sætte tal på sin påstand, men siger, at der i hans øjne er sket et markant oversalg af gTLD-ansøgninger i forhold til, hvad der er realistisk.

Er I rådgivere eller sælgere?

"Der er for mange af mine kollegaer, der prøver at overbevise virksomheder om, at dette her er en fantastisk mulighed. Det kan gTLD'erne også ende med at være for nogle firmaer. Men man må samtidig erkende, at det er meget meget få, som vil kunne få noget ROI ud af det. Men der er desværre for få af os, der er realistiske, når vi rådgiver dem," mener Jesper Knudsen.

"Det er jo den samme debat om bankrådgivere, der bare sidder og siger "Invester, invester, invester" til kunderne".

Det kan koste syv millioner kroner

Han nævner for eksempel, at der tales åbent om de 185.000 dollars, det koster at ansøge om et domæne. Men der er mange skjulte og efterfølgende omkostninger, som nogle "glemmer" at nævne.

Selve ansøgningen kan koste flere hundrede tusinde kroner at få lavet. Når man får domænet, skal det for at blive en succes integreres i hele firmaet eller koncernen, og man skal gentænke hele sin online marketing-tilgang og måske skrotte eksisterende marketingmateriale. Efterfølgende skal man afsætte tid og ressourcer til at kommunikere med ICANN, og man skal holde sin organisation i ørene, så den nye strategi kan holdes på sporet. Det skal også med i beregningerne, at man ikke kan droppe sin eksisterende portefølje af almindelige domæner og spare på den konto, fortæller Jesper Knudsen.

"Jeg vil mene, at det kan komme til at koste mellem fem og syv millioner kroner, hvis man tager tid og ressourcer med i regnestykket - og det mener jeg, at man bør," siger Jesper Knudsen.

Ingen ved noget

De 10.000 medlemsfirmaer i Dansk Industri har haft mulighed for at rådføre sig med advokatfirmaet Bech-Bruun, der er tilknyttet erhvervsorganisationen.

Partner Claus Barrett Christiansen hos Bech-Bruun mener heller ikke, at gTLD er lukrativt for særlig mange danske virksomheder.

"Vi har været i dialog med rigtig mange firmaer, men min oplevelse er, at de fleste ender med at konkludere, at de ikke ansøger," siger Claus Barrett Christiansen, der selv mener, at gTLD vil være relevant for meget få firmaer.

"Det er nok ikke over 20 virksomheder. Det sikkert heller ikke over 10 firmaer".

Han kender ikke til virksomheder, der er blevet ansporet til at søge om gTLD.

"Men jeg er overbevist om, at der er en form for pres, men det er lige så meget internt. Hvis man ikke ansøger, det viser sig at blive en succes, så vil bestyrelsen vende tilbage om et halvt år og spørge, hvorfor man ikke har sikret de domæner, som konkurrenterne nu har. Men omvendt er det også rigtig mange penge at bruge på noget, som ingen har fakta på, fordi der ikke findes nogen fakta. Der er ingen erfaringer, som vi kan læne os op af. Ingen ved hvordan det vil ende," siger Claus Barrett Christiansen.

En anden uvished med gTLD er, at ICANN endnu ikke har meldt ud, hvordan man skal forvente, at Google forventes at indeksere og vægte de nye TLD'er. Bliver de opfattet som betalt reklame eller på lige fod med alle andre domæne-endelser, spørger Jesper Knudsen.

"Hvis vi render rundt og sælger de her domæner og om et halvt år finder ud af, at Google slet ikke understøtter dem, så vil det jo være problematisk".

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S