Californien: Store bøder for spam

I Californien har guvernøren indført en spam-lov, der ligner den danske, men som har meget høje bøder. Loven forventes dog at komme under juridisk beskydning fra flere sider.

Den amerikanske delstat Californien har netop indført landets strengeste spamlov, men iagttagere forventer, at der vil komme retsligt modspil.

Kritikere mener, at loven betyder brud på ytringsfriheden og lægger ulovlige restriktioner på handel over statsgrænser. Det skriver The Wall Street Journal i sin online-udgave.

Loven, som er blevet indført af guvernør Gray Davis, er indtil videre det mest gennemgribende amerikanske forsøg på at dæmme op for den voldsomme bølge af spam, som også ender i danske netbrugeres indbokse .

Loven forbyder virksomheder at tage e-mail-kontakt til mennesker, som ikke allerede har et kundeforhold til virksomheden eller har givet skriftlig tilladelse til kommunikationen. Sådan er de danske regler også i hovedtræk.

Men i Californien følger der heftige bøder til overtræderne: Op til 7000 kroner per afsendt e-mail samt syv millioner kroner for en hel e-mail-kampagne.

Men iagttagere forventer, at loven snart vil blive udfordret i retten - ikke kun af markedsføringsfirmaer, der føler deres levebrød truet.

Dels kan loven stride mod den amerikanske forfatnings bestemmelser om ytringsfrihed, også i kommercielt øjemed, og dels er der spørgsmålet, om loven strider mod andre bestemmelser, der skal sikre fri handel over de amerikanske delstaters grænser.

Som loven er udformet, vil virksomheder i andre dele af landet skulle sikre sig, at de ikke sender spam til borgere i Californien for ikke at risikere bøder.

- Loven er så bredt defineret og så drastisk, at jeg tror, den vil blive udfordret, siger Cindy Cohn fra Electronic Frontier Foundation (EFF), en organisation med fokus på ytringsfriheden på Internet, til Wall Street Journal.

Debatten omkring californiens anti-spamlov illustrerer tydeligt de problemer, der indtil videre har forhindret en national spamlovgivning i USA, skriver avisen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S