Danske Bank: Nedbrud er ingen gentagelse

Der er endnu ingen kendt årsag til IT-nedbruddet hos Danske Bank og BG Bank. Ifølge direktør Jørgen Klejnstrup tyder intet på, at nedbruddet skyldes samme type fejl, som lammede Danske Bank i marts.

Der er koldsved på panden hos Danske Bank og BG Bank, hvor alle kontantautomater og netbanken er ude af drift efter et nyt nedbrud i bankens IT-systemer.

- Al vores kommunikation udadtil, netbank og kontantautomater er nede. Men kunderne kan stadig gå ind i banken og hæve eller indsætte penge, fordi filialerne bruger et system, der også fungerer offline, siger direktør Jørgen Klejnstrup.

Nedbruddet er sket i løbet af natten, og netbanken gik endeligt ned ved syv-tiden i morges. Det vides endnu ikke, hvad der har fået systemerne til at gå ned.

- Det er da ikke rart, det her, men der er intet, der tyder på, at det er den samme type fejl som sidst, siger Direktør Klejnstrup og henviser til det nedbrud, der lammede Danske Bank i foråret.

Bankens interne systemer er også ramt af "generel ustabil drift", men ifølge Jørgen Klejnstrup er der ikke noget klart billede af, hvor der er problemer. Direktøren er også forsigtig med at komme med klare meldinger om, hvornår netbank og kontantautomater vil fungere normalt igen.

- Vi er i gang med at undersøge vores systemer for at identificere fejlen, så vi kan få den rettet, og vi håber at kunne starte vores systemer her tidligt på eftermiddagen, siger Jørgen Klejnstrup, som dog udtrykker alle forbehold for tidsfristen.

- Jeg er meget forsigtig med at komme med udmeldinger efter sidste gang, tilføjer Danske Bank-direktøren.

Ved nedbruddet i marts var en fejl i IBM's software skyld i, at Danske Banks IT-systemer ikke fungerede i over en uge. Det endte med, at Danske Bank sendte regningen på mellem 40 og 50 millioner kroner, som bankkunderne tabte i forbindelse med nedbruddet, videre til IBM.

IBM ønsker ikke over for Computerworld Online at kommentere det nye nedbrud i Danske Banks IT-systemer, men nøjes med at henvise til banken selv.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S