Kamera-salg driver hukommelseskort frem

Der er sket et boom i salget af digitalkameraer til danskere, og med dem boomer salget af hukommelseskort til lagring af billederne. Samtidig stiger både hastigheden og hukommelsen på kortene.

I 2002 blev det forudsagt, at der ville blive solgt 150.000 digitalkameraer i Danmark i år.

I juni 2003 var de 95.000 allerede langet over disken, og det betyder, at danskerne i stigende grad benytter sig af digital lagring, når de knipser portrætter af familien og tager feriebilleder. Det skriver bladet Aktuel Elektronik.

Ifølge avisen er det nu digitalkameraerne, der driver udviklingen af hukommelseskort. De skal kunne lagre en masse og agere hurtigt, så fotografen ikke skal vente for længe mellem knipsene.

- Især sportsfotografer skyder billederne i serier og er stærkt afhængige af, at billeder lynhurtigt indlæses på kortet, siger Jens Dyndegaard fra Frederikssund-virksomheden Hamaphot til Aktuel Elektronik.

Hamaphot forhandler den amerikanske producent Sandisks hukommelseskort. Herfra er der netop leveret et nyt kort, Compact Flash Ultra II, som kan skrive med en hastighed på ni megabyte per sekund og læse med en hastighed på 10 megabyte. Den kan rumme op til en gigabyte data.

Men udviklingen betyder, at der allerede i år vil komme andre hukommelseskort med lagringskapacitet op til fire gigabyte, skriver avisen.

Med det øgede salg af digitalkameraer og hukommelseskort følger også en efterspørgsel på kortlæsere, ikke mindst til trådløs lokalnetværk, WLAN.

- Hastigheden i de trådløse netværk er så høj, at der bestemt ikke nogen problemer er med at overføre billeder, siger Jens Dyndegaard til Aktuel Elektronik.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil