Skrottet bro-system trækker nordmænd ned

Norsk-ejede Software Innovation fik seksdoblet underskuddet, efter at A/S Storebælt annullerede en ordre på et nyt kundesystem. Nordmændene sender fortsat millioner til det danske datterselskab, der overskred tidsplanen på bro-projektet.

Det kom til at koste norske Software Innovation dyrt, at ledelsen i det danske datterselskab overskred tidsplanen på storordren til selskabet, der driver Øresunds- og Storebæltsbroerne.

Umiddelbart har Software Innovation Group måttet tilbagebetale små seks millioner, som A/S Storebælt allerede har betalt for CRM-systemet.

Men derudover truer en kommende retssag, som, Software Innovation Group frygter, kommer til at koste selskabet 14 millioner kroner.

Den samlede regning kan dermed ende på over 20 millioner kroner, hvilket vil give det norske CRM-selskab et samlet driftsunderskud på 24,3 millioner kroner for årets første ni måneder.

Dertil komme de mandetimer, det danske datterselskab har lagt i at udvikle programmet til A/S Storebælt.

Hos Software Innovation har ledelsen for længst bogført tabet og gjort klar for aktionærerne, hvad den manglende bro-ordre kommer til at koste.

- Der var tale om en meget specielt løsning, og derfor forventer jeg ikke, at vi kan bruge koden i forbindelse med andre projekter, siger Software Innovations administrerende direktør i Danmark, Frank Høyer Rasmussen.

Retssag truer

Han håber, at sagen ikke ender i retten, og at de to selskaber kan finde en mindelig løsning på et møde sidst i november.

Hos A/S Storebælt ønsker underdirektør Mogens Hansen ikke at løfte sløret for de næste træk. Han understreger dog, at en retssag på ingen måde er udelukket.

- Men vi vil også gerne have sagen lukket, siger Mogens Hansen med henvisning til mødet i november.

A/S Storebælt har ikke bestilt noget nyt CRM-system hos en anden leverandør, men ifølge Mogens Hansen er man ved at afsøge markedet for løsninger.

Begge parter oplyser, at det var problemer med integrationen mellem det nye CRM-system og A/S Storebælts egne programmer, der var årsag til, at tidsplanen blev overskredet, og A/S Storebælt valgte at annullere kontrakten.

Flere penge på vej til Danmark

I Norge har ledelsen endnu ikke mistet tålmodigheden med det danske selskab.

Tidligere på ugen valgte ledelsen i moderselskabet af slå en streg over et tilgodehavende på 12,3 millioner kroner til det danske selskab, der dermed har fået over 32 millioner kroner tilført på halvandet år.

- Vi har bestemt planer om at kunne få forretningen til at hænge sammen uden hjælp fra Norge, og indtil videre er der kun planlagt en enkelt kapitalforhøjelse mere, siger Frank Høyer Rasmussen.

- Jeg er yderst ærgerlig over, at det skulle ende sådan med A/S Storebælt, og jeg forsøger ikke at løbe fra ansvaret. Men ordren har hele tiden været lagt an på, at der skulle hjælp til fra Norge, og derfor er kontrakten også blevet underskrevet af nordmændene, selvom salget ligger i Danmark, tilføjer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere