Skrottet bro-system trækker nordmænd ned

Norsk-ejede Software Innovation fik seksdoblet underskuddet, efter at A/S Storebælt annullerede en ordre på et nyt kundesystem. Nordmændene sender fortsat millioner til det danske datterselskab, der overskred tidsplanen på bro-projektet.

Det kom til at koste norske Software Innovation dyrt, at ledelsen i det danske datterselskab overskred tidsplanen på storordren til selskabet, der driver Øresunds- og Storebæltsbroerne.

Umiddelbart har Software Innovation Group måttet tilbagebetale små seks millioner, som A/S Storebælt allerede har betalt for CRM-systemet.

Men derudover truer en kommende retssag, som, Software Innovation Group frygter, kommer til at koste selskabet 14 millioner kroner.

Den samlede regning kan dermed ende på over 20 millioner kroner, hvilket vil give det norske CRM-selskab et samlet driftsunderskud på 24,3 millioner kroner for årets første ni måneder.

Dertil komme de mandetimer, det danske datterselskab har lagt i at udvikle programmet til A/S Storebælt.

Hos Software Innovation har ledelsen for længst bogført tabet og gjort klar for aktionærerne, hvad den manglende bro-ordre kommer til at koste.

- Der var tale om en meget specielt løsning, og derfor forventer jeg ikke, at vi kan bruge koden i forbindelse med andre projekter, siger Software Innovations administrerende direktør i Danmark, Frank Høyer Rasmussen.

Retssag truer

Han håber, at sagen ikke ender i retten, og at de to selskaber kan finde en mindelig løsning på et møde sidst i november.

Hos A/S Storebælt ønsker underdirektør Mogens Hansen ikke at løfte sløret for de næste træk. Han understreger dog, at en retssag på ingen måde er udelukket.

- Men vi vil også gerne have sagen lukket, siger Mogens Hansen med henvisning til mødet i november.

A/S Storebælt har ikke bestilt noget nyt CRM-system hos en anden leverandør, men ifølge Mogens Hansen er man ved at afsøge markedet for løsninger.

Begge parter oplyser, at det var problemer med integrationen mellem det nye CRM-system og A/S Storebælts egne programmer, der var årsag til, at tidsplanen blev overskredet, og A/S Storebælt valgte at annullere kontrakten.

Flere penge på vej til Danmark

I Norge har ledelsen endnu ikke mistet tålmodigheden med det danske selskab.

Tidligere på ugen valgte ledelsen i moderselskabet af slå en streg over et tilgodehavende på 12,3 millioner kroner til det danske selskab, der dermed har fået over 32 millioner kroner tilført på halvandet år.

- Vi har bestemt planer om at kunne få forretningen til at hænge sammen uden hjælp fra Norge, og indtil videre er der kun planlagt en enkelt kapitalforhøjelse mere, siger Frank Høyer Rasmussen.

- Jeg er yderst ærgerlig over, at det skulle ende sådan med A/S Storebælt, og jeg forsøger ikke at løbe fra ansvaret. Men ordren har hele tiden været lagt an på, at der skulle hjælp til fra Norge, og derfor er kontrakten også blevet underskrevet af nordmændene, selvom salget ligger i Danmark, tilføjer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere