Bluecom-stifter sælger for millioner til FN

Forhandlerportræt: Bluecom-stifter Thomas Olsen er tilbage i it-branchen med forhandleren It Nations, der har specialiseret sig i at sælge it-udstyr til internationale FN-operationer. Men nu venter et dansk forhandlereventyr.

Artikel top billede

Når der foregår noget voldsomt i et land, sker der ofte noget forretningsmæssigt interessant. Nye folk kommer til magten, og de vil ofte gerne bygge deres egen infrastruktur op fra bunden, lyder det fra Thomas Olsen, stifter af It Nations, der leverer it-udstyr til internationale organisationer i verdens brændpunkter.
Foto: Søren M. Osgood

For et par år siden begyndte tanken om et comeback i it-branchen så småt at spire hos Bluecom-stifteren Thomas Olsen, som for godt 10 år siden forlod Bluecom og branchen.
Men det skulle være på hans egen måde.

"Hvis jeg skulle ind i it, skulle jeg finde et område, hvor der ikke var 100 forhandlere i forvejen, som jeg skulle kæmpe hårdt med for at komme ind," fortæller Thomas Olsen, som derfor gik i gang med at undersøge mulighederne.

Lysten til at tænke utraditionelt kombineret med et godt netværks uomgængelige magt banede vejen for det, der for et år siden fødte It Nations - en forhandler med speciale i at levere it-produkter til internationale organisationer i verdens brændpunkter.

Født ud af Copenhagen Group

Det hele begyndte med, at Thomas Olsen snakkede med sin ven Jeppe Handwerk, som ejer virksomheden Copenhagen Group, der består af en række søsterselskaber med speciale i at levere ydelser til FN, NATO og andre internationale organisationer over hele kloden. Hermed opstod ideen om at skabe en it-forhandler målrettet samme kundegruppe.

På den måde er It Nations i og for sig født ud af Copenhagen Group og har lokaler hos gruppen på Sankt Annæ Plads i hjertet af København. It Nations arbejder især sammen med Copenhagen Election, der har specialiseret sig i salg af ydelser i forbindelse med afholdelse af valg.

"Uden Copenhagen Group eller Election så havde jeg nok ikke gjort tingene på samme måde,« erkender Thomas Olsen og fortsætter:

"Andre forhandlere ville have svært ved at komme ind på det marked, for det kræver en længere samhandelshistorik at få lov til at byde ind på opgaver hos for eksempel FN," fortæller han.
Også opbygningen af It Nations er påvirket af samarbejdet med Copenhagen Group. It Nations har "kun" tre konsulenter ansat og benytter sig derudover af arbejdskraft hos Copenhagen Elections medarbejdere.

"Jeg har kun forretningsdrevne folk ansat, og alt andet - fra lager til logistik - er outsourcet. Målet har ikke været at have så mange ansatte som muligt," fortæller Thomas Olsen og tilføjer, at Actebis og Tech Data tager sig af logistikken.

Her kom FN-millionerne

Da CRN snakkede med Thomas Olsen i forbindelse med starten af It Nations sidste år, forventede han, at den nystiftede virksomhed i sit første leveår ville opnå en tocifret millionomsætning. Det skete ikke helt.

"Vi fik en millionomsætning, men ikke tocifret. Det tog længere tid end forventet at bygge baglandet op, blandt andet i form af certificeringer, men vi når det i 2012, og vi har allerede omsat for mere i år end hele sidste år," bedyrer han og tilføjer, at han har stor tiltro til forretningsmulighederne.

"Vi sidder lige nu med en sag, hvor vi er udvalgt som eneste leverandør på et pilotprojekt i Nigeria til 25 millioner kroner. Får vi ordren, vil det få os op i et helt andet luftlag," siger direktøren og tilføjer, at It Nations allerede to måneder efter starten landede sin første ordre på 300 monitorer til FN i Østrig.

"Det var en bekræftelse på, at vi havde en tilstedeværelse. Normalt skal man ikke regne med en ordre inden for det første år," siger Thomas Olsen og fortæller, at de primære konkurrenter kommer fra USA og Europa.

Nigeria, Senegal, Kenya og Libyen er andre lande, som It Nations indtil videre har leveret til, og ifølge ham er Afrika stedet, hvor flest produkter havner lige nu. Men når man siger Afrika, er det svært at komme uden om ordet korruption.

"Selvfølgelig finder der korruption og bestikkelse sted, men det er ikke noget, vi vil være involveret i. Vi har en klar holdning til, at vi ikke vil levere i sager, hvor det foregår på den måde," bedyrer Thomas Olsen og tilføjer, at den primære samarbejdspartner, FN, selv gør meget for at bekæmpe korruption.

Næste stop: Det danske marked

På trods af Thomas Olsens forhistorie som it-veteran og forgyldt Bluecom-stifter er starten med It Nations på mange måder et spring ud i ukendte farvande. Hvor han i Bluecom befandt sig i distributørleddet, er han nu i forhandlerleddet. Og fra at være vant til at være tæt på kunder og forretningsforbindelser, sidder slutkunderne typisk på den anden side af jordkloden. Forretningsgangene er også helt anderledes.

"Det, jeg har skullet vænne mig mest til, er, at det har været så projektorienteret. Jeg er vant til at jagte og servicere kunder og er vant til at have en stab af medarbejdere, der har solgt varer fra et bugnende lager hver dag," fortæller han om sin fortid hos Bluecom.

Arbejdsgangene er langt mere formelle hos de internationale organisationer.

"Her kommer der et udbud, så beslutter man sig for, om man vil byde. Så byder man, og så venter man på, at kunden afgør, hvem der vinder," siger direktøren og lægger ikke skjul på, at han savner den daglige kontakt med kunder.

"Derfor går jeg også med tanker om at lave mere dagligdagsforretning i Danmark. Min styrke og erfaring er inden for det kommercielle, at have med andre mennesker at gøre, og det udnytter jeg ikke helt lige nu."

Han fortæller, at planen derfor er at starte et dansk forhandler-ben inden længe. Hermed kan han samtidig drage fordel af, at han allerede har bygget et bagland op med en lang række producentaftaler og logistik- og supportfunktioner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil