Artikel top billede

Når der foregår noget voldsomt i et land, sker der ofte noget forretningsmæssigt interessant. Nye folk kommer til magten, og de vil ofte gerne bygge deres egen infrastruktur op fra bunden, lyder det fra Thomas Olsen, stifter af It Nations, der leverer it-udstyr til internationale organisationer i verdens brændpunkter.
Foto: Søren M. Osgood

Bluecom-stifter sælger for millioner til FN

Forhandlerportræt: Bluecom-stifter Thomas Olsen er tilbage i it-branchen med forhandleren It Nations, der har specialiseret sig i at sælge it-udstyr til internationale FN-operationer. Men nu venter et dansk forhandlereventyr.

For et par år siden begyndte tanken om et comeback i it-branchen så småt at spire hos Bluecom-stifteren Thomas Olsen, som for godt 10 år siden forlod Bluecom og branchen.
Men det skulle være på hans egen måde.

"Hvis jeg skulle ind i it, skulle jeg finde et område, hvor der ikke var 100 forhandlere i forvejen, som jeg skulle kæmpe hårdt med for at komme ind," fortæller Thomas Olsen, som derfor gik i gang med at undersøge mulighederne.

Lysten til at tænke utraditionelt kombineret med et godt netværks uomgængelige magt banede vejen for det, der for et år siden fødte It Nations - en forhandler med speciale i at levere it-produkter til internationale organisationer i verdens brændpunkter.

Født ud af Copenhagen Group

Det hele begyndte med, at Thomas Olsen snakkede med sin ven Jeppe Handwerk, som ejer virksomheden Copenhagen Group, der består af en række søsterselskaber med speciale i at levere ydelser til FN, NATO og andre internationale organisationer over hele kloden. Hermed opstod ideen om at skabe en it-forhandler målrettet samme kundegruppe.

På den måde er It Nations i og for sig født ud af Copenhagen Group og har lokaler hos gruppen på Sankt Annæ Plads i hjertet af København. It Nations arbejder især sammen med Copenhagen Election, der har specialiseret sig i salg af ydelser i forbindelse med afholdelse af valg.

"Uden Copenhagen Group eller Election så havde jeg nok ikke gjort tingene på samme måde,« erkender Thomas Olsen og fortsætter:

"Andre forhandlere ville have svært ved at komme ind på det marked, for det kræver en længere samhandelshistorik at få lov til at byde ind på opgaver hos for eksempel FN," fortæller han.
Også opbygningen af It Nations er påvirket af samarbejdet med Copenhagen Group. It Nations har "kun" tre konsulenter ansat og benytter sig derudover af arbejdskraft hos Copenhagen Elections medarbejdere.

"Jeg har kun forretningsdrevne folk ansat, og alt andet - fra lager til logistik - er outsourcet. Målet har ikke været at have så mange ansatte som muligt," fortæller Thomas Olsen og tilføjer, at Actebis og Tech Data tager sig af logistikken.

Her kom FN-millionerne

Da CRN snakkede med Thomas Olsen i forbindelse med starten af It Nations sidste år, forventede han, at den nystiftede virksomhed i sit første leveår ville opnå en tocifret millionomsætning. Det skete ikke helt.

"Vi fik en millionomsætning, men ikke tocifret. Det tog længere tid end forventet at bygge baglandet op, blandt andet i form af certificeringer, men vi når det i 2012, og vi har allerede omsat for mere i år end hele sidste år," bedyrer han og tilføjer, at han har stor tiltro til forretningsmulighederne.

"Vi sidder lige nu med en sag, hvor vi er udvalgt som eneste leverandør på et pilotprojekt i Nigeria til 25 millioner kroner. Får vi ordren, vil det få os op i et helt andet luftlag," siger direktøren og tilføjer, at It Nations allerede to måneder efter starten landede sin første ordre på 300 monitorer til FN i Østrig.

"Det var en bekræftelse på, at vi havde en tilstedeværelse. Normalt skal man ikke regne med en ordre inden for det første år," siger Thomas Olsen og fortæller, at de primære konkurrenter kommer fra USA og Europa.

Nigeria, Senegal, Kenya og Libyen er andre lande, som It Nations indtil videre har leveret til, og ifølge ham er Afrika stedet, hvor flest produkter havner lige nu. Men når man siger Afrika, er det svært at komme uden om ordet korruption.

"Selvfølgelig finder der korruption og bestikkelse sted, men det er ikke noget, vi vil være involveret i. Vi har en klar holdning til, at vi ikke vil levere i sager, hvor det foregår på den måde," bedyrer Thomas Olsen og tilføjer, at den primære samarbejdspartner, FN, selv gør meget for at bekæmpe korruption.

Næste stop: Det danske marked

På trods af Thomas Olsens forhistorie som it-veteran og forgyldt Bluecom-stifter er starten med It Nations på mange måder et spring ud i ukendte farvande. Hvor han i Bluecom befandt sig i distributørleddet, er han nu i forhandlerleddet. Og fra at være vant til at være tæt på kunder og forretningsforbindelser, sidder slutkunderne typisk på den anden side af jordkloden. Forretningsgangene er også helt anderledes.

"Det, jeg har skullet vænne mig mest til, er, at det har været så projektorienteret. Jeg er vant til at jagte og servicere kunder og er vant til at have en stab af medarbejdere, der har solgt varer fra et bugnende lager hver dag," fortæller han om sin fortid hos Bluecom.

Arbejdsgangene er langt mere formelle hos de internationale organisationer.

"Her kommer der et udbud, så beslutter man sig for, om man vil byde. Så byder man, og så venter man på, at kunden afgør, hvem der vinder," siger direktøren og lægger ikke skjul på, at han savner den daglige kontakt med kunder.

"Derfor går jeg også med tanker om at lave mere dagligdagsforretning i Danmark. Min styrke og erfaring er inden for det kommercielle, at have med andre mennesker at gøre, og det udnytter jeg ikke helt lige nu."

Han fortæller, at planen derfor er at starte et dansk forhandler-ben inden længe. Hermed kan han samtidig drage fordel af, at han allerede har bygget et bagland op med en lang række producentaftaler og logistik- og supportfunktioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere