Artikel top billede

Datapro: Vi putter ikke kunderne i kasser

Forhandlerportræt: Der er en rigtig god forklaring på, hvorfor Datapro har valgt at bo i Måløv. læs portrættet af den sjællandske forhandler.

"Jeg er nok lidt af en bondedreng. Men jeg synes, det her er et helt suverænt sted."

Sådan siger Brian Atli Andersen, og peger mod horisonten og markerne og Oticons imponerende domicil, der ligger på toppen af bakken på den anden siden af jernbaneskinnerne.

Omgivet af marker og mågeskrig lidt vest for Måløv har den sjællandske Navision-forhandler Datapro indrettet sig i en del af en gammel lysekronefabrik, der er blevet delt op og udlejet til forskellige SMB-virksomheder.

"Det er jo de kunder, vi gerne ville have, og vi skal være der, hvor de er," siger Brian Atli Andersen.

Han er meget bevidst om, at Datapro som virksomhed både selv tilhører SMB-segmentet og samtidig er leverandør til det. Derfor har han også i mange år prædiket, at Datapro ikke skal blive for stor, fordi det defokuserer, hvis man er større end kunderne.

Da CRN besøger Datapro i Måløv, er det derfor oplagt at spørge Brian Atli Andersen, hvordan Datapros salg af løsninger til det offentlige hænger sammen med en så udtalt SMB-profil.

"Der er ikke meget SMB over kommuner, men de står også kun for omkring 15 procent af vores omsætning," griner han og fortsætter:

"Det startede med, at en person fra Københavns Kommune henvendte sig. Det var fordi, de gerne ville prøve at arbejde sammen med et firma, der havde erfaring med at arbejde med private virksomheder. Derfra er det så bare kørt videre. Nu er vi inde med en af vores løsninger i seks kommuner."

Brian Atli Andersen lægger ikke skjul på, at han er stolt over, at Datapro i dag har installeret løsninger ude i kommunerne. Løsninger, som han også er parat til at forsvare, fordi han mener, de er gode.

"Jeg ved godt, at nogle måske synes, at vi er for små til at slås med de store på det marked. Men vi stædige, og vi har et godt produkt," siger han.

Samme størrelse, samme sprog

Tilbage står dog, at Brian Atli Andersen betragter private kunder - i særdeleshed SMB-kunder - som Datapros dna. Blandt de styrker, han slår på, er, at Datapro også selv er en SMB-virksomhed og dermed størrelsesmæssigt er tæt på sine kunder.

Alle har det ikke som Brian

Det betyder noget at være tæt på kunderne. Det er en af kerneværdierne for Brian Atli Andersen. Han kaldet det brændstoffet i forretningen, når han kommer ud og taler med direktørerne hos kunderne om deres forretning.

"Jeg indrømmer, at jeg tænder på at tale med kunderne. Det er ikke kun direktørerne, som jeg elsker at snakke med, jeg er også vild med at snakke med funktionscheferne. Der, hvor vi kan komme ind og hjælpe kunderne med at komme videre med deres forretning, er der, hvor jeg synes, det er sjovt at være," siger han.

Alle har det ikke som jeg

Samtidig indrømmer han, at sådan har alle konsulenterne det ikke nødvendigvis hos Datapro.

"Der er nogle, der hellere vil ud til mange små kunder, mens der er andre, der tigger for at få lov til at arbejder med de store projekter," siger Brian Atli Andersen.

Han påpeger, at det er en af grundene til, at Datapro er organiseret i små teams, hvor konsulenter har et stort ansvar selv.

Ansvar er nemlig noget, Brian Atli Andersen lægger stor vægt på. Ligesom han lægger vægt på, at det foregår i tæt dialog med kunden, når Datapro leverer en løsning - med en metode, der kaldes Scrum.

"Den måde, vi arbejder på, er ved hele tiden at gå tilbage til kunden og spørge, om der er noget, vi kan gøre smartere. Vi har egentlig altid arbejdet på den måde, men for nogle år siden blev vi opmærksom på, at metoden blev kaldt Scrum. Den har vi brugt lige siden," fortæller han.

Han fremhæver, at metoden står som modsætning til det, man kalder vandfaldsmetoden, hvor man beskriver hele systemet på forhånd, og laver det efter de specifikationer. Det mener Brian Atli Andersen er en helt forkert måde at gribe tingene an på.

"Vi er gode til at udfordre kunderne. Derfor sælger vi også ret få projekter til fast pris."

Netop det med at udfordre kunderne er for Brian Atli Andersen et centralt element i Datapros tilgang til markedet. Derfor lægger han også vægt på, at Datapro ikke sælger standardløsninger.

"Ved at sælge kunderne en standard- eller en brancheløsning placerer man ofte kunder i nogle kasser. Det synes jeg, er trist, for man overser, at man måske kan finde inspiration i, hvordan andre brancher gør det," siger Brian Atli Andersen.

Standardløsninger er for statiske

"Ideen med at bruge it er vel, at man er innovativ og finder på nye, smarte løsninger"

"Vi er tilhængere af, at man bruger den standardlogik, som kommer ud af boksen, når man bruger et standardsystem, og så vi er tilhængere af at bruge standardløsningerne til at kode standardlogik. Men vi er ikke tilhængere af brancheløsninger," siger han.

"Hvis man har en skomagerbrancheløsning, og ser en anden og smartere måde i en anden branche, skal man da hente inspiration der. Ellers bliver det hele jo lidt statisk," siger han.

"Min filosofi er, at man i en brancheløsning risikerer at fokusere for meget på selve løsningen frem for på kundernes behov."

Netop den holdning mener Brian Atli Andersen også sagtens, han kan forsvare, selv om han retter sit fokus mod SMB-markedet.

"Vi er et Navision-hus, ikke et C5-hus. Vi fokuserer på SMB-markedet, men ikke mere end, at vi ikke vil kunne være i C5-markedet. Vi sælger til kunder, der gerne vil vores metode og udvikle deres forretning sammen med os. Mere SMB er vi ikke," fastslår Brian Atli Andersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere


Internationale dataoverførsler: Bananrepublikker og spionage

Det er nu lovpligtigt at dokumentere beskyttelsesniveauet af persondata, når de overføres til tredjelande. Vi sætter derfor fokus på, hvordan virksomhederne styrer deres internationale dataoverførsler fri af tredjelandes overvågning. Vi dykker samtidig ned i hele det spegede kompleks omkring Schrems II, FISA 702 og EO 12.333, og hvordan det spiller sammen med dansk fortolkning og praksis.

25. maj 2021 | Læs mere






Premium
Vigtig opdatering på vej til Windows: Får omsider din HDR-skærm til at funkle
Microsofts Windows 10-styresystem vil i fremtiden kunne arbejde bedre med de flotte farver og den høje kontrast, som HDR-skærme tilbyder.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.