Artikel top billede

Administrerende direktør Pelle Vest Hansen fortæller, at Klingenberg Data faktisk er en gammel spiller i Odense. Tidligere hed firmaet Take Two Computer, men det lå på Klingenberg - en gade tæt på den nuværende adresse med udsigt til blandt andet Sct. Albani Kirke.

Droppede Shell-karriere og blev it-forhandler i Odense

Klingenberg Data startede med at lave et kæmpe økonomisk hul i jorden, da selskabet fik nye ejere i 2003. Men efter starten som traditionel computerbutik er forretning nu baseret på specialiserede løsninger. Det har givet sorte tal på bundlinjen.

Forhandleren Klingenberg Data bor i Odense. Adressen er Nørregade 16, og da journalisten når fjerde sal, kan han høre på de glade udbrud fra administrerende direktør Pelle Vest Hansen og salgschef Rune Holbech, at det går godt. Efter et par "high five" og højlydte "sådan", er direktøren klar til en snak om løst og fast i det odenseanske it-firma, som fik sine nuværende ejere for ni år siden.

"Vi har været med i it-branchen siden 2003, da vi købte Klingenberg Data," fortæller Pelle Vest Hansen.

Dengang gik Pelle og hans kammerater, Thomas Nørbæk og Tor Valstrøm, og lurede lidt over, hvad der skulle ske i deres liv. Hvordan der fremover skulle tjenes penge, og en af de ting, de tænkte, var, at "der er sgu muligheder i det der edb".

"Jeg kom fra Shell, og det gjorde Thomas også, så vi havde forstand på olie, benzin, Snickers og Coca Cola, men der måtte godt ske noget mere," erindrer Pelle.

Så da muligheden bød sig, købte de tre venner firmaet. To af de tre havde ikke forstand på it, mens den sidste, Tor Valstrøm, som i dag er teknisk direktør i firmaet, havde.

Thomas Nørbæk er hovedaktionær og bestyrelsesformand. Herudover driver Nørbæk 22 servicestationer, nogle ejer han selv, og nogle bliver drevet som en franchise-forretning.

En del af virksomhedens strategi er i dag 'digital signage' eller digital skiltning, og her fylder Shell en hel del.

"Med vores baggrund fra Shell var det nærliggende at holde fast i digital signage, og vi står i dag for driften af samtlige digitale skilte hos Shell i Skandinavien og hele vejen ned til Hamburg," siger Pelle Vest Hansen.

Derudover er Klingenberg Data også ansvarlig for de elektroniske skilte hos blandt andet Tulip-slagterierne, UnoX, Esso (Norge), Norgesgruppen og Wash Tech, der er en af verdens største producenter af bilvaskeanlæg.

Efterhånden er digital skiltning blevet et hverdagsprodukt, og softwaren meget moderne og brugervenlig.

"I dag er det nærmest plug & play, og mange kunder holder selv styr på deres digitale skilte, men vi gør det også gerne for dem," siger Pelle Vest Hansen.

En omgang blandede bolsjer

De tre har de seneste fem år drevet virksomheden efter en trebenet strategi, som de er "ret fortrøstningsfulde ved".

De tre ben er hosting, drift og digital signage, hvor det sidste som nævnt er digitale skilte, som eksempelvis i supermarkeder, på biblioteker, tankstationer og sågar i gadebilledet hist og her.
Klingenberg Datas omsætning er for omtrent 75 procents vedkommende baseret på erhverv, og 25 procent er en omgang "blandede bolsjer". Det vil sige hovedsagelig private kunder, men også foreninger og lignende. Altså salg på almindeligt brugerniveau, hvor kunderne "bare" skal have for eksempel et par skærme og en bærbar, som sælges fra butikken i Fjordsgade ikke langt fra hovedkvarteret.


Firmaet bryster sig på sin hjemmeside af en håndfuld sportssponsorater, som der også knytter sig en historie til. Efter at have annonceret her og der, og "hvad man ellers nu gør", ansatte Klingenberg sidste år en salgschef, der skulle drive salgsafdelingen.

"Vi ville være mere strukturerede omkring vores salg og valgte at satse på netværk, og her på øen samles rigtig mange netværk omkring OB på en eller anden måde. Efterhånden som vi kommer tættere ind i de netværk, bliver det mere interessant, så nu går jeg også på stadion, næsten hver gang OB spiller," siger Pelle, som er ret imponeret over, hvor professionel organisationen er omkring fodboldklubben OB.

De andre sponsorater er kommet dryssende. For eksempel har boldklubben Marienlyst været kunde hos Klingenberg i mange år, så da klubben startede en erhvervsklub op, var det naturligt at være med for den odenseanske it-virksomhed. SK Århus kom ind i folden qua en sælger, som kom fra Århus, og sponsoratet i Smilets By er med til at skabe en platform i Århus og omegn.

"Når alt kommer til alt, kan det ud fra et netværksmæssigt synspunkt betale sig for os at lave de her sponsorater," konstaterer Pelle Vest Hansen.

Priserne for et sponsorat er lidt forskellige. Nogle af de mindre får hjælp med deres it-installationer, mens der til større sponsorater som OB's betales et vist beløb, som giver adgang til netværksmøder og et antal tribunepladser på stadion, når OB spiller.

Når man spørger Pelle om, hvordan han ser, at it-branchen har udviklet sig, siger han:

"Jeg oplever, at kunderne deler sig. Nogle siger: 'Fiks det, få det til at virke, og jeg råber højt, hvis ikke det virker'. Den slags kommer der flere af. Når vi driver det hele for kunderne, er det nemt, fordi så ved vi, at de har alt hos os, og så skal vi ikke ud i byen for at løse deres it-problemer."

Han ser også tydeligt, at folk før finanskrisen købte stort set alt, bare en it-mand havde sagt, at det var smart.

"Nu er kunderne klart mere påpasselige med investeringerne, men de foretager dem stadig væk. Forholdet til kunderne har også ændret sig. Vi er tættere på vores kunder i dag, end vi var for fem år siden. De kommer måske ikke i samme tempo som for fem år siden, men de, der kommer, er vi væsentlig tættere på."

Vi faldt for tagterrassen

Den røde fireetagers ejendom, hvor Klingenberg Data har sit hovedkvarter, ligger attraktivt i centrum af Odense 50 meter fra rådhuset.

"Vi faldt for tagterrassen, og den var klart medvirkende til, at vi flyttede ind i efteråret 2008. Fjerde sal var desværre blevet solgt til en tandlæge, så vi købte tredje sal og tagterrassen, og tænkte at vi kunne lave en trappe op til den på en eller anden måde. Men så sprang tandlægen i målet, og vi købte fjerdesalen. Desværre glemte vi at kræve, at advokaten tog tredjesalen retur, så der gik halvandet år, før vi fik den solgt. I dag kunne vi godt bruge pladsen, men sådan er der så meget," siger Pelle Vest Hansen.

Klingenberg Data er en bredt funderet forretning, og konkurrencen kommer fra alle verdenshjørner. På digital signage-delen er eksempelvis Proshop og Mermaid godt med, mens konkurrenterne inden for hosting er lige fra EG over Outforce til JDM.

Hvad snakker I om sådan en fredag eftermiddag efter arbejde?

"Vi snakker mest om vores egen forretning, men også om konkurrenternes. Og så diskuterer vi, hvad vi skal gå efter salgsmæssigt - hvilke brancher vi skal gå efter med hosting. For eksempel fokuserer vi meget på advokater for tiden. Advokater har typisk deres egen brancheløsning, som tit kommer fra EG, og det tager tid at komme ind under huden på sådan et program. At lære hvilke fejl, der er de mest forekommende og den slags," siger Pelle Vest Hansen.

Svært at finde folk

Klingenberg Data har god gang i forretningen, hvilket uundgåeligt fører til nye problemer, om end man kan sige, at det er positive problemer. Kort fortalt har firmaet svært ved at finde de rigtige medarbejdere.

"I denne uge har jeg to jobsamtaler med folk, der virker lovende, men ellers synes jeg godt nok, det har været op ad bakke med de folk, der kommer - især med hensyn til kvalifikationerne. Hovedsagelig kniber det på den tekniske side, mens det først nu begynder at stramme lidt med salget. Vi har to sælgere, og det kører, som det skal, så det er mest på den tekniske side, det halter.

Når Pelle tænker tilbage, synes han ikke, at han kan komme i tanke om en egentlig milepæl i firmaets historie, men siger:

"Det mest skelsættende er nok, at vi har været hele turen igennem. Fra den gammeldags computerforretning, hvor vi selv skruede bundkort og så videre i computerne. Derfra begyndte vi at fokusere på service og kvalitet og drejede forretningen mere mod erhvervslivet frem for de private kunder. Så jeg vil sige, at milepælen har mere været det, at vi har været hele turen igennem og nu har fundet vores hylde," filosoferer Pelle Vest Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere