Ny it-ballade i politiet: Vagt-system svigter

Et fejlende it-system til planlægning af arbejde og fritid presser de hårdt prøvede betjente.

Artikel top billede

Læs også: Rigspolitiet: Sådan løser vi it-problem i vagtsystem.

Rigspolitiet, der har travlt med at finde ud af, hvem der
skal betale for det droppede skandalesystem Polsag, har nye problemer med et fejlende it-system.  

Det mener i al fald politipersonalet i det storkøbenhavnske område, der har mistet tålmodigheden med systemet Polvagt, som ikke virker ordentligt.

Det fortæller formanden for Københavns Politiforening, Claus
Oxfeldt.

Ligesom med Polsag er et af problemerne lange svartider,
når personalet betjener systemet, der ellers skulle spare myndigheden tid, når vagtskemaerne planlægges.

"Det er en farce"

Rigspolitiet har i løbet af det sidste år udrullet det nye
it-system til vagtplanlægning løbende i landets politidistrikter, sådan som det også var meningen med det skrottede system Polsag.

Som de sidste i rækken fik personalet i Storkøbenhavn, der
tæller en femtedel af landets styrke, det nye system den 1. januar. Og siden er det gået helt galt, mener formanden for København Politiforening.

"Det har jo været en farce i snart en lang periode," siger
han.

Personalet har i længere tid været i dialog med Rigspolitiet
omkring problemerne med Polvagt-systemet omkring en lang række tekniske problemer, som medarbejderne oplever i forbindelse med planlægningen af politifolkenes vagter og fritid.

Stillede ultimatum
"Status er, at der bliver arbejdet på højtryk med alle mulige
tekniske fejl. Københavns Politis ledelse er helt enige med os i, at der er mange tekniske problemer, der skal løses. Så man lægger massivt pres på Rigspolitiet i forhold til at få løst de her tekniske problemer med Polvagt," siger han. 

Blandt andet stillede Københavns Politiforening i januar Københavns Politis ledelse et ultimatum på et par uger. Kom der ikke skred i fejlrettelserne, var der ikke længere støtte til projektet fra Københavns Politiforening.

Herefter nedtonende Københavns Politiforening kritikken, fordi Rigspolitiet, ifølge Claus Oxfeldt, tog kritikken til sig ved at gå i ugentlig dialog med de ansatte.

Men problemerne er stadig ikke løst, fortæller Claus Oxfeldt.

"Vi bruger jo stadigvæk uforholdsmæssig meget tid på at
sidde og lave tjenesteplanlægningen. Vores mellemledere bruger jo nærmest al deres tid på det," siger han.

Manglede feriemodul

Samtidig manglede Rigspolitiets system ifølge Claus Oxfeldt et modul til ferieplanlægning. Derfor beordrede Rigspolitiet politikredsene til at organisere årets sommerferieplanlægning i det eksisterende it-system Polpai (Politiets Personaleadministrative Informationssytem) i stedet.  

"Man var nødt til at lave ferieplanlægning efter det gamle system. Vi fik en lodret ordre på, at vi skulle ferieplanlægge efter det gamle system, for det kunne Polvagt ikke håndtere," siger han.

Senest er det dog lykkedes at rette på systemet, sådan at det alligevel er muligt at planlægge sommerferien med Polvagt, forklarer han.

Han tilføjer, at det ikke kun er de københavnske betjente,
men personale i hele landet, der fik beskeden om, at ferieplanlægningen ikke skal foregå i det nye system Polvagt.

"Det er jo nærmest komisk, at man vil lave et nyt tjenesteplanlægningssystem, som skulle gøre det mere enkelt, og så må man gå tilbage til det gamle, efter at det har kørt i dansk politi i mere end et år," siger Claus Oxfeldt.

Han mener ikke, at hans medlemmer har været for heldige med it fra Rigspolitiet på det seneste.

"Det går jo slet ikke. Der er jo så mange udfordringer hele tiden med vores it, at man tager sig til hovedet. Altså, det går skidt. Det går rigtigt dårligt," siger han til Computerworld.

Læs også: Rigspolitiet: Sådan løser vi it-problem i vagtsystem.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S