Artikel top billede

Ny it-ballade i politiet: Vagt-system svigter

Et fejlende it-system til planlægning af arbejde og fritid presser de hårdt prøvede betjente.

Læs også: Rigspolitiet: Sådan løser vi it-problem i vagtsystem.

Rigspolitiet, der har travlt med at finde ud af, hvem der
skal betale for det droppede skandalesystem Polsag, har nye problemer med et fejlende it-system.  

Det mener i al fald politipersonalet i det storkøbenhavnske område, der har mistet tålmodigheden med systemet Polvagt, som ikke virker ordentligt.

Det fortæller formanden for Københavns Politiforening, Claus
Oxfeldt.

Ligesom med Polsag er et af problemerne lange svartider,
når personalet betjener systemet, der ellers skulle spare myndigheden tid, når vagtskemaerne planlægges.

"Det er en farce"

Rigspolitiet har i løbet af det sidste år udrullet det nye
it-system til vagtplanlægning løbende i landets politidistrikter, sådan som det også var meningen med det skrottede system Polsag.

Som de sidste i rækken fik personalet i Storkøbenhavn, der
tæller en femtedel af landets styrke, det nye system den 1. januar. Og siden er det gået helt galt, mener formanden for København Politiforening.

"Det har jo været en farce i snart en lang periode," siger
han.

Personalet har i længere tid været i dialog med Rigspolitiet
omkring problemerne med Polvagt-systemet omkring en lang række tekniske problemer, som medarbejderne oplever i forbindelse med planlægningen af politifolkenes vagter og fritid.

Stillede ultimatum
"Status er, at der bliver arbejdet på højtryk med alle mulige
tekniske fejl. Københavns Politis ledelse er helt enige med os i, at der er mange tekniske problemer, der skal løses. Så man lægger massivt pres på Rigspolitiet i forhold til at få løst de her tekniske problemer med Polvagt," siger han. 

Blandt andet stillede Københavns Politiforening i januar Københavns Politis ledelse et ultimatum på et par uger. Kom der ikke skred i fejlrettelserne, var der ikke længere støtte til projektet fra Københavns Politiforening.

Herefter nedtonende Københavns Politiforening kritikken, fordi Rigspolitiet, ifølge Claus Oxfeldt, tog kritikken til sig ved at gå i ugentlig dialog med de ansatte.

Men problemerne er stadig ikke løst, fortæller Claus Oxfeldt.

"Vi bruger jo stadigvæk uforholdsmæssig meget tid på at
sidde og lave tjenesteplanlægningen. Vores mellemledere bruger jo nærmest al deres tid på det," siger han.

Manglede feriemodul

Samtidig manglede Rigspolitiets system ifølge Claus Oxfeldt et modul til ferieplanlægning. Derfor beordrede Rigspolitiet politikredsene til at organisere årets sommerferieplanlægning i det eksisterende it-system Polpai (Politiets Personaleadministrative Informationssytem) i stedet.  

"Man var nødt til at lave ferieplanlægning efter det gamle system. Vi fik en lodret ordre på, at vi skulle ferieplanlægge efter det gamle system, for det kunne Polvagt ikke håndtere," siger han.

Senest er det dog lykkedes at rette på systemet, sådan at det alligevel er muligt at planlægge sommerferien med Polvagt, forklarer han.

Han tilføjer, at det ikke kun er de københavnske betjente,
men personale i hele landet, der fik beskeden om, at ferieplanlægningen ikke skal foregå i det nye system Polvagt.

"Det er jo nærmest komisk, at man vil lave et nyt tjenesteplanlægningssystem, som skulle gøre det mere enkelt, og så må man gå tilbage til det gamle, efter at det har kørt i dansk politi i mere end et år," siger Claus Oxfeldt.

Han mener ikke, at hans medlemmer har været for heldige med it fra Rigspolitiet på det seneste.

"Det går jo slet ikke. Der er jo så mange udfordringer hele tiden med vores it, at man tager sig til hovedet. Altså, det går skidt. Det går rigtigt dårligt," siger han til Computerworld.

Læs også: Rigspolitiet: Sådan løser vi it-problem i vagtsystem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere