Artikel top billede

Siden december 2011 har John Walsh iværksat en stribe ting hos it-giganten.

Så meget har dansk CSC-boss udrettet på seks måneder

Her er CSC's topchef nået til i en historisk omstilling af it-giganten i Danmark.

Læs også: Carsten Lind er færdig i CSC Danmark

CSC i Danmark står midt i en historisk omstillingsproces, hvor antallet af medarbejdere justeres, sure kunder skal gøres glade og oprydningen efter en større regnskabsskandale er i gang.

Problemerne med kunderne kulminerede i slutningen af 2011, hvor en af landets største kunder, Skat, offentligt beskyldte it-giganten for at have udført "et bevidst forsøg på at kaste slør over den reelle situation i projektet," som Skats topchef Jesper Skovhus Poulsen udtrykte det.

Det skete i en barsk mail-udveksling mellem den daværende CSC-topledelse og tilsvarende topfolk hos Skat.

Kort efter forlod CSCs administrerende direktør Carsten Lind skuden og blev i december 2011 afløst af amerikanerne John Walsh, der betegnede sig selv som problemknuser.

Nu viser netop offentliggjorte mail fra tiden omkring John Walsh's tiltrædelse, at Skat ikke faldt på halen over den nye topchef.

Tværtimod blev han bedt om at komme i arbejdstøjet omgående.

I hvert fald afviste Skats topchefer - herunder daværende departementchef - et såkaldt hilse-på-møde med den nye CSC-boss.

Det viser denne mail-korrespondence.

CSC kom på prøve

Senest har Skat sendt CSC på prøve i tre måneder efter at myndigheden havde overvejet helt at droppe kontrakten med CSC på det forsinkede opkrævnings- og regnskabssystem Debitormotor som følge af desputen. 

Imidlertid endte et andet projekt, Polsag, helt i grøften og stod åbenbart ikke til at rede.

Regnskabsskandalen, der jævnligt bliver omtalt i CSC´s globale regnskaber, lader også fortsat til at blive undersøgt.

Endelig er denne måned helt afgørende for de hundredevis af danske CSC-ansatte, der risikerer at blive prikket på skulderen.

For få uger siden blev 175 danske CSC-ansatte tildelt en såkaldt frivillig fratrædelse.

Det sker som led i en omstruktureringsproces hos CSC, der har varslet at fjerne 450 stillinger i Norden, heraf 350 i Danmark.

Siden John Walsh tiltrådte i oktober 2011 er der altså sket meget hos it-giganten i Danmark.

Læs også: Carsten Lind er færdig i CSC Danmark

Her er topchefernes mail-udveksling

Fra Jens Schmidt
Til Jesper Skovhus Poulsen
Emne: Møde
Dato: 4. november 2011
18.00 
 

Kære Jesper

Jeg vil gerne bede om et møde med Peter Loft og dig for hurtigst muligt at indtroducere jer til vores nye nordiske COO og President, John F. Walsh III.

Fra vores side vil vi deltage med John Walsh og undertegnede.
Venlig hilsen
Jens

--

Fra Jesper Skovhus Poulsen
Til Jens Schmidt
CC Peter Loft
Bcc Thomas Fredenslund og Preben Kristiansen
Emne: Re: Møde
Dato: 4. november 2011
19.13

Kære Jens

Vi kan godt holde et møde. Jeg har forstået på Thomas, at I i første omgang har lagt op til et hilse-på-møde.

Det mener jeg ikke tjener noget formål på nuværende tidspunkt, hvor problemerne med både fase 1 og fase 2 tårner sig op.

Her tænker jeg ikke mindst på resultaterne af SIGs gennemgang, som jeg kan forstå, at du også har fået præsenteret i dag.

Et møde vil derfor skulle omhandle jeres syn på den aktuelle situation, og ikke mindst hvad der - i jeres optik - skulle kunne ændre på dette billede.

Mvh
Jesper

--

Fra Jens Schmidt
Til Jesper Skovhus Poulsen
CC Peter Loft
Emne: Re: Møde
Dato: 4. november 2011
23.02

Kære Jesper,

Tak for din mail.

Jeg har stor forståelse for synspunktet, og vi stiller hellere end gerne op til mødet med den dagsorden.

Venlig hilsen
Jens




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere