Lobbyister i hanekamp om piratdirektiv

Et direktivforslag om piratkopiering har fået lobbyisterne i Europa-Parlamentet op på tæerne. Direktivet handler om piratkopiering og bliver i øjeblikket behandlet i et udvalg under parlamentet.

Direktivet om piratkopiering, som kan slække eller skærpe straffene for piratkopiering i hele EU, har fået lobbyisterne i EU op på tæerne.

På den ene side står forlæggere og pladeselskaber, som vil have direktivet til at omfatte så meget kopiering, som muligt.

På den anden side finder vi internetudbydere, telefonselskaber og forbrugergrupper, som vil se en lukrativ trafik forsvinde fra deres netværk, hvis al kopiering forbydes.

Hele sagen står og falder med ordene "kommerciel brug" som i direktiv-forslaget er den udløsende faktor for, hvorrnår en person kan dømmes for piratkopiering.

Det allerede eksisterende ophavsretsdirektiv foreslår, at personer, der bryder ophavsretten for eksempel ved piratkopiering, kan straffes som kriminelle, hvis det sker med kommercielle hensyn for øje.

Piratkopieringsdirektivet forventes at få samme ordlyd.

MEP gift med pladebranchen

Men det franske parlamentsmedlem Janelly Fourtou vil gerne fjerne det forbehold, så alle der forbryder sig mod loven, kan straffes, uanset om det er med kommerciel udnyttelse for øje.

- Selv om du ikke downloader musik for at tjene penge, har du stadig en meget negativ effekt på fortattere og musikere. Hvis vi ikke trækker en linie her, så bliver det hele til gråzone, sagde Janelly Fourtou i et interview i september.

Janelly Fourtous standpunkt farves muligvis af, at hun er gift med Jean-Rene Fourtou, som er direktør for Vivendi Universal SA, som ejer Universal Music, verdens største musikselskab.

Jobs kan gå tabt

The European NetAlliance, som blandt andet tæller forskellige teleudbydere og indholdsudbydere som Vodafone, Deutsche Telecom og Yahoo anbefaler imidlertidig en indsnævring af direktivets råderum.

NetAlliance kræver som minimum, at forbrugere, som ulovligt henter musik og andet ned fra nettet til eget brug, har bedre rettigheder, end dem, der downloader med kommerciel udnyttelse for øje.

Hvis det ikke sikres, kan nettets fremtid være i fare, mener NetAlliance.

Den europæiske forbrugerorganisation, BEUC går et skridt videre.

- Vi kan ikke se, hvorfor en forbruger, som henter musik fra internettet for at lave en kopi til sig selv, overhovedet skal retsforfølges, hedder det i et brev fra BEUC til EU-Parlamentet.

Den Europæiske Forlæggerforening har imidlertidig slået krafterne sammen med pladeindustrien og arbejder også for at stramme loven. Forlæggerforeningen truer med, at mange jobs kan blive tabt og at de kreative industrier vil gå bankerot, hvis direktivet ikke straffer al form for ulovlig kopiering.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil