Debitel-kunder betalte for at modtage SMS'er

Debitels discountselskab, Smarttalk, har i 13 dage haft en fejl på sine it-systemer, som gør, at kunderne har betalt for at modtage SMS-beskeder. Kunderne har ikke fået besked, men får snart deres penge tilbage.

Der kommer en SMS - og nogle dage senere kommer regningen.

Normalt er det gratis at modtage SMS-beskeder, men sådan var det ikke i 13 dage sidste år for kunderne hos Debitels discountselskab, Smarttalk.

En opdatering af it-systemet ugen før jul gjorde, at systemet ikke længere skelnede mellem sendte og modtagne SMS'er. Kunderne blev trukket for begge dele.

En af de kunder, som har betalt for indkomne tekstbeskeder, er Brian Nielsen fra Vejen. Mellem jul og nytår inddrog han datterens mobiltelefon, fordi forbruget tilsyneladende var for højt. Men selv om mobiltelefonen med garanti ikke har været benyttet til hverken at ringe eller sende SMS'er fra, så blev Debitel ved med at opkræve penge.

Mellem jul og nytår sendte Brian Nielsen derfor en mail til Debitel og bad om en forklaring. Den kom først tirsdag i denne uge, men da havde hans familie besluttet at rykke alle tre mobiltelefoner til et andet selskab.

- Alene i går blev der trukket ti kroner på datterens mobiltelefon, fortæller han.

Ifølge administrerende direktør Per Nielsen, Debitel, har selskabet i perioder været bagud med nogle transaktioner. Derudover har han ikke tidligere informeret Smarttalk-kunderne, fordi han først nu har fundet ud af, hvornår Debitel begynder at føre pengene tilbage på kundernes konti. Det arbejde begynder nu.

- Vi ved, hvad problemet er. Vi kan identificere alle transaktionerne. Men vi skal være 100 procent sikre på, at fejlen bliver rettet korrekt. For laver vi først en fejl på fejlen, så er det ikke til at komme tilbage igen, forklarer Per Nielsen.

Han pointerer samtidig, at det er en type fejl, som ikke må kunne forekomme, men at det trods alt drejer sig om relativt få penge for hver enkelt kunde.

Ifølge Debitel-direktøren har under ti kunder klaget til Smarttalk over de fejlagtige opkrævninger. Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder Smarttalk har, eller stort det samlede beløb, som selskabet fejlagtigt har opkrævet, er.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere