Debitel-kunder betalte for at modtage SMS'er

Debitels discountselskab, Smarttalk, har i 13 dage haft en fejl på sine it-systemer, som gør, at kunderne har betalt for at modtage SMS-beskeder. Kunderne har ikke fået besked, men får snart deres penge tilbage.

Der kommer en SMS - og nogle dage senere kommer regningen.

Normalt er det gratis at modtage SMS-beskeder, men sådan var det ikke i 13 dage sidste år for kunderne hos Debitels discountselskab, Smarttalk.

En opdatering af it-systemet ugen før jul gjorde, at systemet ikke længere skelnede mellem sendte og modtagne SMS'er. Kunderne blev trukket for begge dele.

En af de kunder, som har betalt for indkomne tekstbeskeder, er Brian Nielsen fra Vejen. Mellem jul og nytår inddrog han datterens mobiltelefon, fordi forbruget tilsyneladende var for højt. Men selv om mobiltelefonen med garanti ikke har været benyttet til hverken at ringe eller sende SMS'er fra, så blev Debitel ved med at opkræve penge.

Mellem jul og nytår sendte Brian Nielsen derfor en mail til Debitel og bad om en forklaring. Den kom først tirsdag i denne uge, men da havde hans familie besluttet at rykke alle tre mobiltelefoner til et andet selskab.

- Alene i går blev der trukket ti kroner på datterens mobiltelefon, fortæller han.

Ifølge administrerende direktør Per Nielsen, Debitel, har selskabet i perioder været bagud med nogle transaktioner. Derudover har han ikke tidligere informeret Smarttalk-kunderne, fordi han først nu har fundet ud af, hvornår Debitel begynder at føre pengene tilbage på kundernes konti. Det arbejde begynder nu.

- Vi ved, hvad problemet er. Vi kan identificere alle transaktionerne. Men vi skal være 100 procent sikre på, at fejlen bliver rettet korrekt. For laver vi først en fejl på fejlen, så er det ikke til at komme tilbage igen, forklarer Per Nielsen.

Han pointerer samtidig, at det er en type fejl, som ikke må kunne forekomme, men at det trods alt drejer sig om relativt få penge for hver enkelt kunde.

Ifølge Debitel-direktøren har under ti kunder klaget til Smarttalk over de fejlagtige opkrævninger. Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder Smarttalk har, eller stort det samlede beløb, som selskabet fejlagtigt har opkrævet, er.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job