Artikel top billede

Ny KMD-ejer har tidligere brændt fingrene i Danmark

KMD's nye ejer. den store kapitalfond Advent International, har tidligere investeret massivt i danske virksomheder.

Folkene i KMD's nye ejer, den internationale kapitalfond Advent International, er ganske erfarne, når det gælder om opkøb og videreslag af virksomheder.

Med udgangspunkt i sit hovedkvarter i Boston på den amerikanske østkyst har selskabet investeret i mere end 600 virksomheder i 41 lande.

Som alle andre kapitalfonde er Advent Internationals forretningsmodel at opkøbe selskaber med vækstpotentiale og relativt hurtigt trimme dem, gældsætte og ekspandere dem, så deres værdi øges og derefter sælge eller børsnotere de opkøbte selskaber og høste gevinsten.

Tidshorisonten er relativt kort. Det betyder, at de opkøbte selskaber inden for få år skal ud over stepperne og levere gode takter og værdiforøgelse:

Omkostningerne skal ned, forretningen skal udbygges, der skal være udsyn til yderligere vækst, da det sikrer en høj salgspris.

Købte Ilva

Sådan var ideen også, da Advent International i 2003 købte den danske møbelkæde Ilva for 700 millioner kroner og indsatte en ekspansions-ivrig topchef, der ville bygge og udvide og ekspandere i højt tempo.

Tre forretninger i England blev åbnet på blot tre måneder. Det gik hurtigt. Men ikke som forventet. Ilva Holdning kom ud med et bragende underskud.

Det fik Advent International til at trække sig - angiveligt med et tab på et par hundrede millioner kroner. Tilbage stod Ilva og selskabets bankforbindelse, Kauphting, med tab på op mod en milliard kroner. Ilva var overlæsset med gæld. Tynget ned.

Selv pegede selskabet på, at det indædte fokus på ekspansion og vækst, som kapitalfonden havde iværksat, havde været hårdt for hele organisationen.

"Vi glemte købmandsskabet," lød det efterfølgende fra Ilvas nye topchef, Henrik Andersen, til Berlingske i 2008.

Har ejet Cybercity

Også tidligere har Advent International investeret i Danmark.

Kapitalfonden købte nemlig i 2000 finansmanden Klaus Riskærs internet-firma Cybercity for en halv milliard kroner, da kapitalfonden øjnene en god mulighed for at ekspandere og vækste. Det kan du læse mere om her.

Kapitalfonden ejede Cybercity i fem år, hvor fonden angivelt investerede massivt i Cybercity, indtil det i 2005 blev solgt til Telenor for knap 1,4 milliarder kroner. Det kan du læse mere om her.

Forventer massiv vækst

Når det gælder KMD, er forventningen da også massiv vækst.

KMD har store planer, fortæller topchef Lars Monrad-Gylling her.

Han peger på, at det offentlige it-marked fortsat er i kraftig vækst, ligesom KMD har kig på flere områder, hvor digitaliseringen endnu ikke for alvor er kommet i gang.

Hertil kommer, at det store selskab har planer om at ekspandere i udlandet.

Alt sammen passer ganske godt ind i kapitfondens planer og ønsker om hurtig vækst, så KMD om en relativt kort årrække igen kan sælges - forventelig til en endnu højere pris end de angiveligt syv milliarder kroner, som Advent International lægger på bordet.

Advent International har meddelt Computerworld, at selskabet ikke vil stå til rådighed for et interview i forbindelse med opkøbet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere