Stor dansk betalingstjeneste stadig ramt af it-bøvl

Efter et par dages ro hos betalingstjenesten Dibs, sidste uges it-problemer med langsomme eller tabte netbetalinger tilbage.

Artikel top billede

Læs også: Dibs igen ramt af problemer - it-betalinger hænger

It-problemerne hos betalingstjenesten Dibs, som hidtil har håndteret omkring 60 procent af onlinebetalingerne i Danmark, er tilsyneladende ikke så enkle at få løst hos firmaet.

Mandag skriver Dibs på firmaets hjemmeside, at firmaets kunder kan opleve lange svartider på nogle betalinger, men at firmaets betalingsvindue igen er åbent for kunderne. 

Siden it-problemerne startede tirsdag, for seks dage siden, har Dibs kunder i dagevis været uden afgang til at ændre i opsætningen af deres tjeneste hos betalingsudbyderen.

Dibs lukkede nemlig ned for dette modul for at koncentrere al kapacitet på at få gennemført de mange betalingstransaktioner.
Koncentreret trafik 
Administrerende direktør Eric Wallin forklarede torsdag, at problemerne skyldes kapacitetsproblemer, og at rigtig mange kunder vil have betalingerne genemført på samme tid, nemlig i dagene før månedsskiftet.

Problemerne med betalinger, som gik langsomt eller slet ikke igennem systemet, blev dog bedre sidst på ugen, hvor kunderne igen kunne tilgå adminstrationssytemerne.

Og det er godt nyt for eksempelvis netbutikker, som i sidste uge havde problemer med at aktivere pengetræk hos de handlende, så der kunne komme penge i kassen.

Symtomerne kom tilbage

Men i morges var den altså gal igen, efter at weekenden er overstået, indrømmer ERic Wallin, der er adminstrerende direktør hos firmaet.

"Symptomerne kom tilbage mandag morgen, så nu arbejder vi på fuld tryk med at sørge for at løse vores problemer igen," siger han til Computerworld.   

Han fortæller, at problemerne kom tilbage, da en lang række kunder mandag morgen tilgik Dibs' adminstrationssystem på samme tid.

Han fortæller, at årsagen til dette delvist er et teknisk, men også et strukturelt problem, som firmaet aarbejder på at løse fra to sider.

Ikke kapacitet nok

Siden 2011 er transaktionsmængden hos firmaet fordoblet, og samtidig sker mange af transaktionerne tidsmæssigt langt mere konceteretet.

"Og sådan har det ikke været tidligere, kun i år. Og det må vi tilpasse os," siger Eric Wallin.

"Men vi skal på den anden side også sørge for, at vi harmoniserer og opdaterer vores tekniske system. Vi har en god teknisk platform, men den har helt tydeligt i øjeblikket ikke kapacitet nok til at håndtere den volumen vi har," siger han.

Derfor arbejder firmaet netop nu på at opdatere og skabe mere kapacitet til systemet, forklarer han.      
han. 

"Vi har taget international ekspertise ind i løbet af weekenden for at hjælpe, så vi nu får vi hjælp fra alle sider og kanter, for vi skal simpelthen i mål med det her i løbet af kort tid. Det er meget, meget vigtigt for os og vore kunder," siger Eric Wallin.

Seneste driftsmeddelelse fra Dibs er her:

Klokken 15.00 stod der følgende:

DIBS Admin: Payments are going through, but some might experience time-outs and long response times. DIBS admin is offline and is it not possible to log-in to the system. New update 15:15

Dibs har haft et uheldigt kvartal. Siden starten af juli Har firmaets betalingstransaktioner været ramt af kapacitetetsproblemer omkring månedskifte tre gange.

Det kan du læse om her:

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S