Tiscali dropper spærring af storforbrugere

Internetselskabet Tiscali opgiver nu planerne om at indføre en ny politik overfor selskabets bredbåndskunder, der ellers gav selskabet mulighed for at lukke kundernes internetforbindelse, hvis de hentede flere filer på internettet end den gennemsnitlige Tiscali-kunde.

Teleselskabet Tiscali dropper nu planerne om at indføre en såkaldt "fair use-politik" for bredbåndskunder, der ellers skulle være trådt i kraft fra 15. februar i år.

Meldingen kommer fra internetselskabets nytiltrådte direktør i Danmark, Serge Lupas, der medgiver, at teksten i de nye betingelser for bredbåndskunder har været uklar.

- Betingelserne var lidt tågede, så kunderne kunne få det indtryk, at de ville blive lukket ned, hvis de downloadede mere end gennemsnittet for en bredbåndskunde, siger han

- Det har aldrig været hensigten, men det kunne misforstås, så vi dropper fair use-politikken, fortsætter han.

Tiscali: Vi ville beskytte kunderne
Dermed gør Tiscali alligevel ikke alvor af truslen om at lukke for bredbåndsabonnenter, der henter markant flere musik, film og andre filer på internettet end gennemsnittet.

Tiscalis fair use-politik blev kritiseret af Forbrugerrådet, der kaldte politikken uklar, da Tiscali ikke informerede kunderne om, hvor stort et gennemsnitforbrug var, eller hvad loftet for download var.

- Jeg vil gerne slå fast, at det aldrig har været vores hensigt at lukke for kundernes bredbåndsforbindelser ved stort forbrug. Vores intention har været at beskytte de 99,9 procent af vores kunder, der har et fornuftigt bredbåndsforbrug, siger han.

Ifølge direktøren var hele politikken et forsøg på at komme misbrug af Tiscalis bredbåndsforbindelser til livs.

- Vi har eksempler på, at alle vores kunder i enkelte områder får langsomme forbindelser, fordi én kunde downloader virkelig meget fra nettet. Det kan eksempelvis skyldes, at kunden har købt en to Mbit-forbindelse, som han så sælger videre til 10 andre i den boligblok, hvor han bor for 100 kroner om måneden, siger direktøren.

Og det er den slags kunder, som politikken skulle dæmme op for, men nu anlægger direktøren en ny strategi, der skal sætte en stopper for det, han betegner som misbrug.

- Vi vil appellere til de ganske få kunder, der misbruger bredbåndsforbindelser om at opføre sig rimeligt, så deres forbrug ikke går ud over vores andre kunder, siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job