Så ofte skrider tidsplanen for statens it-projekter

Oversigten over større statslige it-projekter er netop udkommet. Se her, hvor mange der er gået over tiden.

Artikel top billede

Læs også:

Overblik: Her er statens mest elendige it-projekter

Staten: Bare ikke dygtig nok til at lave gode it-projekter

Fejlskøn af tidsplanen lever i bedste velgående for statslige it-projekter. 

En netop offentliggjort rapport fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at lidt over 40 procent af statens it-projekter, startet før den 1. januar 2011, ikke har overholdt tidsplanen.  

Det viser en optælling, Computworld har foretaget på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens statusrapport. 

Helt præcist har 18 it-projekter ud af 43 ikke overholdt den tidsplan, man lavede i forbindelse med sidste halvårs rapport fra 2011. 

På tre af projekterne er det ikke muligt at aflæse, om de holder tidsplanen, da informationerne enten ikke er oplyst eller er holdt fortrolige. 

Her er de største syndere

Den største tidsoverskridelse finder man på projektet SIS / SIRENE 2. Det er planlagt lidt over halvandet år forkert.

Projektet er en del af et fælleseuropæisk it-system til udveksling af information om efterlyste personer og genstande mellem landene i Schengen-samarbejdet.

Begrundelsen for afvigelsen er, at EU har udskudt den fælles tidsfrist for alle projekter.

Næste på listen med dårligt tidsplanlægning er HJV.DK version 2, hvor der er blevet estimeret lidt over et år forkert. 

Projektet handler blandt andet om at understøtte Hjemmeværnets strategi for anvendelse og udvikling af informations- og kommunikationsstrategi.

Samlet set løber alle 18 af statens store, forsinkede projekter op i lidt over 11 års forsinkelse. Forsinkelserne varierer fra 26 dage til halvandet år. Gennemsnittet for de 18 projekter med tidsoverskridelse er små otte måneder.   

Tre med rabat

Blandt de 43 'gamle' statslige it-projekter finder vi dog også tre it-projekter, der er blevet nedskrevet i forhold til tidsplanen.

Det giver samlet lidt over et halvt års rabat med henholdsvis fire, to og en halv måneds tidsforbedring. 

En begrundelse for et af projekterne er blandt andet, at antallet af især alvorlige fejl er mindre end forventet.

Det mener it-industrien om statens projekter

Til sammenligning med den danske stat har Danske Bank omkring 200 it-projekter om året, der defineres som aktiviteter til en værdi af mere end tre millioner kroner.

It-projekterne i banken varer typisk seks til 12 måneder, og en forsinkelse eller budgetoverskridelse defineres som en overskridelse på 10 procent eller mere af den estimerede tid eller beløb ud fra bankens business case.

Danske Banks it-direktør Peter Schleidt oplyser til Computerworld, at cirka 75 procent af bankens it-projekter løber hjem indenfor det planlagte tidsrum, og det performance-tal skal ifølge planen op på 80 procent til næste år.

Mere nuanceret nu

I slipstrømmen af Digitaliseringsstyrelsens udgivelse af oversigten over de store statslige it-projekter, har it-branche- og interesseorganisationer som IT-Branchen og Dansk IT udsendt pressemeddelelser. 

"Det er selvfølgelig ikke optimalt, når it-projekter bliver dyrere eller tager længere tid end planlagt. Men det er positivt, at Statens IT-projektråd giver en samlet overblik over, hvor der er rum til forbedring, og hvor leverandørne og de offentlige myndigheder sammen kan arbejde på at blive bedre til styringen af it-projekterne," siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

Hun mener samtidigt, at denne anden rapport fra Digitaliseringsstyrelsen med en samlet oversigt over de store statslige it-projekter modsat den første, der blev udgivet i februar, giver et nuanceret billede i årsagerne bag projektændringerne. 

"Rapporten er et konstruktivt indspil til, hvordan det offentlige og leverandører kan skabe bedre projekter sammen. Det handler ikke om at pege fingre, men om at blive bedre til at samarbejde," lyder det fra Mette Lundberg i IT-Branchens pressemeddelelse. 

Kig nu på forundersøgelserne

Hos Dansk IT hæfter man sig ved, at kun to procent af projektbudgetterne bruges i analysefasen, da det netop er i denne, det er billigst at blive klogere. 

"Et større fokus på analysefasen vil uden tvivl være en god investering. Det vil give en bedre fundering af projektet, og hvad der skal opnås, og dermed give en mere solid business case, som også kan realiseres," forklarer Ejvind Jørgensen, formand for Dansk IT's udvalg for it i den offentlige sektor og direktør i Rambøll Management.

Han understreger også, at foranalyserne ikke skal gå op i "interne studier og udredninger." 

"En del af analysefasen kunne for eksempel bestå af workshops, hvor leverandører, medarbejdere og borgere sammen prøver at udtænke nye løsninger," mener Ejvind Jørgensen om statens fremtidige indledende arbejde med de store it-projekter. 

Dansk IT har tidligere udgivet opgørelsen IT i Praksis 2012, der viser, at kun 27 procent af myndighederne inddrager borgerne i den helt tidlige proces i projekterne, mens 34 procent af statens it-projektindehavere hiver erfaringer ind fra private virksomheder. 

16 procent af myndighederne kigger mod udlandet, når de skal indhente erfaringer til projekterne. 

Læs også:

Overblik: Her er statens mest elendige it-projekter

Staten: Bare ikke dygtig nok til at lave gode it-projekter

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S