Vild fremgang: Så mange danskere kan få superbredbånd

På trods af Skyline-krak og andre udfordringer går det fremad med bredbånds- og mobildækningen, viser Erhvervsstyrelsens kortlægning.

Artikel top billede

2012 blev et år, der kom til at stå i Skyline-krakkets tegn med efterfølgende høje nødråb om dårlig mobil- og bredbåndsdækning fra især landets yderområder.

Samtidig har debatten om såkaldte "mobilhuller" og stridigheder om mobilmasteplaceringer præget debatten i løbet af året.

Alligevel peger tegn nu i retning af, at tele-udrulningen går i den rigtige retning.

Erhvervsstyrelsen har netop offentliggjort sin årlige kortlægning af mobil- og bredbåndsforholdene i det danske kongerige.

Den viser, at 65 procent af danskerne nu kan få en bredbåndsforbindelse på mindst 100 Mbit/s.

Væsentlig fremgang

Det er en væsentlig fremgang fra sidste år, hvor tallet lød på 38 procent.

Yderligere har borgerne i 477 ud af landets 586 postnumre i dag en udendørs mobiltaledækning på 99 procent.  

Det vækker glæde hos erhvervs- og vækstminister Anette Vilhelmsen (SF), som dog lover at arbejde videre mod målsætningen om, at alle danskere har adgang til en 100 Mbit/s senest i 2020.

"Der er imidlertid fortsat områder i Danmark, hvor virksomheder og forbrugere ikke kan få den mobildækning og den bredbåndshastighed, de ønsker. Regeringen vil derfor i starten af det nye år komme med et udspil, der skal medvirke til at forbedre mobil- og bredbåndsdækning i hele Danmark," udtaler ministeren i en pressemeddelelse.

Fiberbranchen bekymret for hovedstaden

Flere steder i erhvervslivet vækker tallene glæde.

"Hurtig bredbånd og god mobildækning er nutidens livnerve for både virksomheder og danskere. Derfor er det også et ekstremt vigtigt rammevilkår for erhvervslivet, ikke mindst, når vi taler vækstpotentiale," udtaler Søren Friis Larsen, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Også hos fiberbranchen glæder man sig over undersøgelsen, der dog kun viser en beskeden stigning i antallet af danskere, der har taget fiberbredbånd til sig.

I første halvdel af 2012 udgjorde fiberbredbånd 11,2 procent af bredbåndsmarkedet mod 8,7 procent året før.

Samtidig undlader fiberbranchens talerør, Dansk Energi, ikke at  pege på steder, hvor tingene ikke går hurtigt nok.

"Vi ser generelt udfordringer to steder; i de markedssvigtede yderområder og i hovedstadsregionen, hvor udrulningen af fiberbredbånd er gået i stå på grund af manglende konkurrence," siger Mikael Bomholt Nielsen.

TDC's køb af Dong's fibernet i hovedstaden tilbage i 2010 har længe været en torn i øjet på især fiberbranchen.

Her ses købet som en strategisk TDC-manøvre med formålet at beskytte TDC's kobberforretning med den konsekvens, at der er spændt ben for fiber-konkurrenterne og fiberudrulningen til københavnerne dermed er blokeret.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S