Foto: Povl D. Rasmussen.

Sådan er det gået TDC's køb af Dongs fibernet

Det er i dag to år siden, at TDC købte Dongs fibernet. Læs her, hvad købet har betydet for bredbåndsmarkedet.

17. november 2009 sender TDC chokbølger igennem den danske bredbåndsbranche.
 
Et rygte, der har floreret i telebranchen i flere måneder, bliver nu til virkelighed.
 
TDC melder en tirsdag morgen, at selskabet køber det fibernet, som energiselskabet Dong har udrullet i hovedstadsregionen.
 
Prisen lyder på 325 millioner kroner, men forventes at stige med yderligere 100 millioner kroner.
 
Det er i dag, torsdag den 17. november 2011, to år siden, at TDC gennemførte købet, der gav teleselskabet ejerskab over hele fiberinfrastrukturen i hovedstadsregionen. Den region, der danner rammen om en tredjedel af alle danske hjem.
 
En forsikringspræmie
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets kalder TDC's køb af nettet for en forsikringspræmie.
 
"Det var helt sikkert en forsikringspræmie, der var alle pengene værd," fortæller han.
 
Med købet afværgede TDC i hovedstadsregionen en trussel mod selskabets guldklump, telefon- og kabelnettet.
 
"Hvis en konkurrent fik fat i fibernettet, kunne den få fat i husstandene og senere udbygge og dermed lave et effektivt angreb ind i TDC's kabelbaserede net. Det var derfor vigtigt for TDC set ud fra en defensiv vinkel at få fat i infrastrukturen," forklarer Poul Ernst Jessen.
 
Han tilføjer, at TDC længere ude i fremtiden kan bruge nettet offensivt.
 
"TDC har for forholdsvis få penge fået adgang til en infrastruktur, som selskabet selv kan bygge videre på," siger analytikeren.
 
Poul Ernst Jessen ser det nye hurtige LTE-mobilt bredbånd - også kaldet 4G - som eneste trussel i hovedstadsregionen mod TDC's fiber-, kobber- og kabelinfrastruktur. Og det er kun på de lave hastigheder på fastnet.
 
Ifølge TDC's strategi for infrastruktur, TDC netstrategi for 2020, skal teleselskabet i år 2020 have rullet et fiberkabel forbi 500.000 af Danmarks 2,5 millioner hjem. Dog ikke nødvendigvis have tilsluttet dem.
 
Dong ville også rulle fiber forbi en halv million hjem, men projektet skulle allerede have været færdigt i 2015. Energiselskabet droslede dog ned undervejs i sit projekt, da kundebasen ikke voksede som forventet. 
 
Andre ejere ville være aggressive
Infrastrukturen havde formentlig set anderledes ud i hovedstadsregionen i dag, hvis køberne af Dongs fibernet i stedet havde været elselskaber, som ikke i forvejen ejede to kabelbaserede infrastrukturer i regionen, endte med at købe Dongs fibernet, vurderer Poul Ernst Jessen.
 
"Vi havde nok set en kæmpe udbygning af Dongs fibernet, hvis Syd Energi eller SEAS-NVE havde stået med nettet i dag. De havde både bygget nettet ud og gjort et kæmpe forsøg på at få tilsluttet flere kunder til det," siger han.
 
Elselskaberne formåede først at slå sig sammen, da TDC havde købt fibernettet. Det gjorde de, da de etablerede den fælles tjenesteudbyder Waoo.
 
Poul Ernst Jessen anslår, at omkring 20.000 hjem i dag er tilsluttet fibernettet i hovedstadsområdet, selvom der går fiberkabler forbi mere end 100.000 hjem.
 
Computerworld har spurgt TDC hvor mange hjem, der er tilsluttet, men det tal er fortroligt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.