Artikel top billede

Test: Sådan fungerer IBM's sociale cloud-kontorpakke

Smartcloud for Social Business er IBM's alternativ til Microsofts Office 365 og Googles Apps. Vi har testet IBM-løsningen.

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Markedet for mail, kalender og kontorpakker er under voldsomt forandring.

Med løsninger som Microsofts Office 365 og Google Apps er skyen i stigende grad interessant.

Det er en af grundende til, at IBM har svært ved at fastholde kunderne på Lotus Notes.

IBM er dog nu også selv på banen med et seriøst bud på, hvordan man kan få mail, kalender, kontorpakke og - ikke mindst - sociale løsninger leveret som en abonnements-baseret service over nettet.

IBM Smartcloud for Social Business, som løsningen hedder, giver mulighed for alt fra online tekstredigering til webmøder, fildeling, chat og en række andre ting.

Det er ikke mindst Smartcloud Docs, der giver IBM-løsningen ny værdi i forhold til, hvad Big Blue tidligere har leveret.

Docs er en online kontorpakke med tekstbehandling, regneark og præsentationer, og det er ikke mindst mulighederne for at samarbejde, der fokuseres på.

Vi har prøvekørt den fulde version, Smartcloud Engage Advance. Prisen er 69 kroner per måned per bruger, hvilket giver adgang til en 25 GB mail-konto og fem GB til filer.

Det kan du bruge Smartcloud til

Hvorvidt IBM's Smartcloud for Social Business, Microsofts Office 365 eller Google Apps er det rette valg for dig og din organisation, afhænger naturligvis af en nærmere behovsanalyse.

Der er ingen tvivl om, at Microsoft er den store dreng i klassen her i Danmark, når det handler om denne del af cloud-markedet. Endnu.

IBM's Smartcloud kan nemlig meget af det, Microsoft har haft så stor succes med med Office 365.

Vi har leget en del med Docs-delen, og den fungerer ganske glimrende.

Du har både mulighed for at uploade og downloade filer, men også for at oprette og redigere nye dokumenter direkte i browseren.

Det bliver ekstra brugbart, når man er flere, der arbejder sammen om eksempelvis en præsentation. Man kan tilføje kommentarer og se ændringerne version for version.

Det er nemt at tilføje nye læsere eller redaktører, ligesom man kan tagge det enkelte dokument, så det er nemmere at finde for andre.

Mange sociale funktioner

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Det er ikke uden grund, at IBM kalder løsningen for Smartcloud for Social Business, for det er det sociale, der er lagt ekstra meget vægt på. 

Det er ikke bare muligt at dele desktop og dokumenter, men også at hoste egentlige webmøder, hvor man kan koble videosamtaler på.

Det er muligt at indkalde folk uden for organisationen til et møde. Det sker ved, at man sender den pågældende person en møde-URL. Det er også muligt at deltage i møder via eksempelvis en iPad.

Smartcloud-løsningen indeholder funktioner til at oprette og styre diverse fora og communities til de forskellige teams i organisationen.

Det kan eksempelvis bruges til light-projektstyring eller til at lave en poll på et specifikt dilemma.

Demo af Aktiviteter:

Dashboard giver overblik

Man får overblikket via det dashboard, der er omdrejningspunktet for Smartcloud-løsningen.

Her har man blandt andet et nyhedsfeed, der giver overblikket over de seneste begivenheder - eksempelvis at man har fået en ny kontaktperson, eller at en kollega har delt et dokument med en.

IBM giver brugerne mulighed for at integrere med andre cloud-løsninger som Salesforce.com og SugarCRM.

Vi har ikke testet, hvordan det fungerer i praktsis, men som udgangspunkt er det positivt, at man ønsker at samarbejde med andre leverandører. 

Der er rigtig mange sociale funktioner i Smartcloud, og det er også det, der skal til, hvis løsningen skal kunne bruges til andet og mere end mail, kalender og kontorpakke.

Det er, når tingene flettes sammen og tænkes ind i en social sammenhæng, at det for alvor begynder at give mening at arbejde med cloud.

Dette trækker ned

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

IBM's Smartcloud for Social Business er et ganske interessant bud på, hvordan mail, kalender, kontorpakke og sociale funktioner kan leveres via skyen.

IBM har ligesom Google på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at tilbyde et setup, hvor data ikke forlader EU's grænser.

Det har Microsoft, og det vil for en hel del it-chefer være et argument for Office 365.

IBM oplyser, at man har blandt andet et Dublin-datacenter, og at det først og fremmest er et spørgsmål om, at efterspørgslen på en EU-løsning skal være til stede, før man kan tilbyde en sådan mulighed.

Plads til forbedringer

Det skal også bemærkes, at Smartcloud-løsningen tilsyneladende ikke understøtter Googles Chrome-browser, men derimod IE, Safari og Firefox.

Det er ikke optimalt, og slet ikke når Chrome i dag er verdens mest anvendte browser. Det skal retfærdigvis siges, at vi godt nok fik en advarsel i Chrome, men alligevel kunne bruge Smartcloud, hvis vi bare ignorerede advarslen.

Selve brugergrænsefladen kan godt gøres mere simpel. Specielt Googles cloud-løsning er ekstremt nem at gå til, og den er indbydende og frisk i designet.

IBM's virker mere kompliceret og tung at danse med, uden at der dog er tale om nogen katastrofe. Det er blot et punkt, hvor man relativt hurtigt kunne forbedre løsningen.

Konklusion

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Selvom vi efterhånden har talt om mulighederne med cloud computing i en del år, er det først nu, der rent faktisk begynder at ske noget i det store it-billede.

Stadig flere danske virksomheder og organisationer har kig på cloud-modellen, ikke mindst til at få leveret email, samarbejdsværktøjer og kontorpakker som en service fra skyen.

Blandt de mest oplagte bud på løsninger til det formål, finder man Microsofts Office 365 og Google Apps, der kommer med hver sine styrker og svagheder i forhold til brugerne.

Nu melder IBM sig for alvor ind i kampen med den nye IBM Smartcloud for Social Business

Det er ikke mindst Smartcloud Docs, der giver IBM-løsningen ny værdi i forhold til, hvad Big Blue tidligere har leveret som cloud-tjenester. Den del fungerer ganske godt.

De sociale muligheder er mange, men de skal naturligvis holdes op imod, hvad man kan opnå ved at køre cloud-versionen af eksempelvis Microsofts Sharepoint, som i disse år har stor medvind i Danmark.

Alt i alt er det en fornuftig cloud-løsning, IBM har at byde på. Om det er nok til at vinde tabte kunder tilbage, når både Microsoft og Google også har nogle glimrende produkter, må tiden vise.

Demonstration af Smartcloud Docs




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan sikrer du hovednøglen til jeres data
80% af alle ransomwareangreb skyldes misbrug af privilegerede brugeradgange. Ved at begrænse og overvåge adfærden på de privilegerede konti samt kontrollere mængden af tildelte rettigheder kan du mindske skaden ved hackerangreb mod din virksomhed og i visse tilfælde helt blokere dem. Internt kan du bruge kontrollen med brugeradgange til at dokumentere, hvem der bevæger sig i hvilke systemer, og hvad der foregår derinde. Privilegeret brugerstyring har de seneste to år stået øverst på Gartners Top10-liste over it-sikkerhedsprojekter, der bør få højeste prioritet. Alligevel er teknologien kun så småt ved at finde fodfæste i Danmark. Det kan viden om åbenlyse gevinster, relativ kort implementeringstid og yderst rimeligt budget være med til at ændre på. I dette whitepaper folder vi temaet privilegeret brugerstyring ud og placerer teknologien i det væld af prioriteringer, som CISO’en hver dag skal foretage.