Mange kommuner spilder ifølge DR massevis af timer på grund af it-problemer - ikke mindst på grund af forholdet mellem leverandører og kunder - nemlig at kommunerne ikke har været gode nok til at gå hårdt til leverandørerne.
Men leverandørernes repræsentant, ITEK under Dansk Industri, har en lidt anden tilgang til det sag.
"I DI ITEK synes vi selvfølgelig, at det er uheldigt, at spildtid foran computeren gøres til en stor mediebegivenhed," forklarer direktør Tom Togsverd fra ITEK.
Han vil hellere høre om, hvilke kundeoplevelser og samfundsgevinster, der bliver skabt ved hjælp af it og digitalisering.
Ingen anden vej
For hans generelle indtryk er, at det offentlige i Danmark er langt foran kollegerne i andre lande med hensyn til at bruge ny teknologi.
"Men som med alt andet nyt kan der være indkøringsproblemer, flaskehalse på grund af for lille kapacitet samt løsninger, der ikke kan spille sammen eller som ikke kan skaleres op i takt med stigende forbrug," forklarer Tom Togsverd.
Men tilbage står, at der kun er en ting at gøre:
"Der er ikke noget alternativ til at digitalisere mere; men vi kan alle blive bedre til at føre løsningerne ud i livet," lyder budskabet.
I den forbindelse har organisationen - set fra en leverandørsynsvinkel - opstillet nogle forslag til hvordan både kunde og leverandør kan blive bedre.
Det kan kunderne og it-firmaerne gøre bedre
Hvad kan kunderne gøre ved det?
· Øget professionalisering af it-brugen. For eksempel ved at outsource flere driftsopgaver til private.
· Brug standardløsninger og reducer omfanget af skræddersyning til lige netop dit behov/din kommunes behov.
· Lyt til leverandørernes råd frem for at ville bestemme alting selv.
· Indse at det billigste ikke altid er det bedste.
· Skab gennemsigtighed og konkurrence i markedet.
Hvad kan leverandører gøre?
· Være skrappere til at levere modspil til kunderne for at sikre holisme og langsigtede løsninger.
· Være bedre til at sælge outsourcing, herunder fjerne bekymringerne ved at lægge opgaver ud i skyen.
· Være fremme i skoene med brugervenlige løsninger. Hvorfor er for eksempel single sign-on en ydelse, der skal leveres efter at man har konstateret, at de første løsninger var for tunge at danse med?
Dit bud? Fra kundens synsvinkel?
Har du selv andre input- måske set fra CIOens og kundens synsvinkel i stedet fra leverandørens vinkel - da giv endelig dit besyv med herunder.
Du kan læse Kombits drejebog for leverandør-styring her.